آخرین خبرها

کود پلت مرغی برای زعفران + خرید و قیمت عمده و فروش کلی

قیمت عمده کود پلت مرغی برای زعفران به تقاضای بازار تعیین شده و به فروش می رسد، اگر به دنبال کود آلی حیوانی با کیفیت هستید حتما کود پلت مرغی را انتخاب کنید.

بهترین کود حیوانی برای زعفران

زعفران به عنوان گرانترین ادویه برای رشد به آب کمی نیاز دارد. با این حال، عملکرد آن تحت تنش خشکی و مواد مغذی کاهش می یابد. یک آزمایش مزرعه ای دو ساله با هدف ارزیابی بهبود رشد و کیفیت زعفران از طریق تامین تغذیه در شرایط خشکسالی در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ انجام شد.

رژیم‌های آبیاری شامل شاهد (ظرفیت زراعی) و خشکی (۶۶ درصد کاهش آب خاک) بود. تیمارهای کود شامل شاهد (بدون کود)، کود مرغ، کود شیمیایی، ۲۵ درصد کود مرغ + ۷۵ درصد کود شیمیایی (Ch25M75)، ۵۰ درصد کود مرغ + ۵۰ درصد کود شیمیایی (Ch50M50) و ۷۵ درصد کود مرغی + ۲۵ درصد بود.

کود شیمیایی (Ch75M25). خشکی باعث کاهش خصوصیات رشد زعفران، محتوای کلروفیل، محتوای نسبی آب (RWC) و عملکرد شد. در مقابل، میزان پرولین و کربوهیدرات های محلول (SC) افزایش یافت. با این حال، محتوای کروسین، پیروکروسین و سافرانال در اثر خشکسالی افزایش یافت.

کمبود تغذیه معدنی باعث کاهش ویژگی‌های رشد، عملکرد و محتوای متابولیت‌های ثانویه زعفران در هر دو رژیم آبیاری شد. استفاده توام از کودهای شیمیایی و کود مرغی در بهبود رشد و ویژگی‌های بیوشیمیایی زعفران در هر دو رژیم آبیاری نسبت به استفاده به تنهایی مؤثرتر بود.

بیشترین رشد زعفران با جایگزینی ۷۵ درصد کود شیمیایی با کود مرغ به دست آمد. اما بیشترین کیفیت زعفران زمانی حاصل شد که سهم کود شیمیایی بیشتر از کود مرغی بود (۳:۱).

بنابراین کاهش کود شیمیایی و استفاده از کود مرغ به جای آن برای بهبود عملکرد و کیفیت زعفران در شرایط خشکسالی توصیه می شود.

کود پلت مرغی برای زعفران

بهترین کود برای درشت شدن پیاز زعفران

به راستی برای تقویت پیاز زعفران چه باید کرد؟ بهترین کود درشت شدن پیاز زعفران چه کودی است؟

متأسفانه بسیاری از کشاورزان مشکل مزرعه خود را کودهای بی اثر یا نامرغوب سال قبل خود می دانند، در حالی که عوامل بسیاری در گلدهی مؤثر است. با ما همراه باشید تا با عوامل موثر بر گلدهی زعفران آشنا شوید.

تکثیر پیاز زعفران + توصیه های کوددهی

تکثیر پیاز زعفران همه ساله و پس از برداشت زعفران صورت می گیرد. تصور کنید سال اول ۱۰ تن پیاز زعفران کاشته اید، احتمالاً در سال دوم بیش از ۲۰ تن پیاز و در سال سوم بیش از ۳۰ تن پیاز خواهید داشت.

به این اطلاعات جمع آوری شده از ۵۵ مزرعه زعفران در جهان نگاه کنید.

سال کاشت زعفران: ۱۰ تن
سال اول: ۱۵ تن
دوم: ۲۰ تن
سال سوم: ۳۰ تن (بالاترین شروع تولید زعفران)
سال چهارم: ۴۰ تن
پنجم: ۴۵ تن
سال ششم و هفتم: ۵۵ تا ۶۰ تن (زمان تعویض پیاز زعفران)
میدونی چی میشه؟

تکثیر پیاز زعفران

بیایید روند تکثیر پیاز زعفران را بررسی کنیم. هر کدام از پیازهای زعفرانی که می کاریم اگر بیش از ۸ گرم باشد می تواند زعفران تولید کند و هر بنه بعد از تولید زعفران می تواند تکثیر شود و ۱ تا ۳ بنه یا پیاز دختری جدید تولید کند.

بنابراین ما در این مورد ۲ عامل اصلی داریم. زمان و فرآیند تکثیر پیاز زعفران

تکثیر پیاز زعفران دقیقاً پس از برداشت زعفران شروع می شود و حدود ۱ تا ۲ ماه طول می کشد.

ابتدا پیاز اولیه به ۲-۳ پیاز زعفران جدید تقسیم می شود و سپس مرحله به مرحله از بین می رود، بنه های جدید بسیار کوچک و سبک هستند (۱.۵-۴ گرم).

بنابراین پس از گذشت ۲ ماه از برداشت زعفران، مقادیر زیادی پیاز زعفران خواهیم داشت که کوچک هستند و باید مغذی باشند.

این فرآیند با تجزیه لامپ های اولیه و ایجاد لامپ جدید شروع می شود.

پیاز مادر زعفران تغذیه و محافظت از پیازهای دخترانه و مرحله به مرحله ناپدید شد و پس از ۲ ماه هیچ یک از پیازهای اولیه را نخواهیم دید.

پیاز زعفران چقدر سریع تکثیر می شود؟

هر یک از پیازهایی که بیش از ۱۲ گرم باشد می توانند تکثیر شوند و ۱ تا ۴ پیاز زعفران جدید ایجاد کنند. بنابراین میزان ضرب بستگی به وزن و تغذیه پیاز دارد و سالی یکبار انجام می شود.

تغذیه پیاز زعفران

تصور کنید روند تکثیر به پایان رسیده است و شما ۳ پیاز زعفران با وزن متوسط ۵ گرم دارید. همانطور که گفتیم حداقل وزن برای تولید زعفران ۸ گرم است، بنابراین این پیازهای جدید برای ما خوب نیستند. با آنها چه کنیم؟

باید کاری کنیم که پیاز بزرگتر شود و بتوانیم در سال آینده زعفران تولید کنیم.

اب
اولین چیز آبیاری زعفران است، مزارع زعفران آبی می توانند به رشد و بزرگتر شدن پیازهای جدید کمک کنند. ما می توانیم این کار را ۳ یا ۴ بار در آخرین ماه پاییز یا در طول زمستان انجام دهیم.

لقاح
کوددهی یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانیم برای افزایش قدرت پیازها و در نهایت زعفران انجام دهیم.

این دستورالعمل بر اساس تجربیات ما از مدیریت مزرعه زعفران چندگانه است. آن را برای مزرعه خود بررسی و سفارشی کنید.

مرحله اول بلافاصله پس از برداشت زعفران و همراه با آبیاری مزرعه زعفران انجام می شود.

در این مرحله از ترکیب نیتروژن، ریزمغذی ها، کود آلی مانند کود پلت مرغی، کود آلی غنی شده استفاده می کنیم.

بسته به موقعیت مکانی و نیاز مشتریان خود، می توانید از برندهای مختلفی استفاده کنید.

ما ترجیح می دهیم از کودهای طبیعی مانند کودهای پلیت شده مرغی یا کودهای آلی غنی شده با گوگرد و اسید هیومیک استفاده کنیم. همچنین اسید هیومیک یک شلاتور خوب برای افزایش جذب مواد مغذی در مزارع زعفران است.

نکته: فقط و فقط از کود حیوانی فاسد یا همان فراوری شده استفاده کنید و از کود حیوانی تازه استفاده نکنید.

کود حیوانی تازه می تواند عامل عفونی را به مزرعه ما بیاورد و با کنه، قارچ و علف های هرز مواجه شویم.

کود پلت مرغی برای زعفران

افزایش لامپ پیاز زعفران

حال این سوال پیش می آید لامپ های بیشتر و سبک وزن یا لامپ های کمتر و سنگین؟

بهترین انتخاب دومی است، بسیاری از حباب های سبک برای ما سودی ندارند و نمی توانند زعفران تولید کنند، در حالی که بزرگ ها می توانند زعفران تولید کنند.

به یاد داشته باشید که اگر بخواهیم زعفران بیشتری داشته باشیم باید پیازهای بیش از ۱۲ گرم داشته باشیم. بنابراین، چه کاری می توانیم انجام دهیم تا پیازها به خوبی تکثیر شوند؟

از کود پلیت مرغی استفاده نماید

غلظت بالای نیتروژن در کودهای پلیت مرغی می تواند باعث تحریک پیازها و کاهش وزن آنها شود.

کود مرغی غنی شده مقدار نیتروژن متعادلی دارد و بهترین انتخاب برای مزارع زعفران است و اگر قصد کشت زعفران دارید بهتر است از این کود استفاده کنید.

برنامه کود دهی برای مزرعه زعفران

هر مزرعه زعفران به یک برنامه کود سفارشی نیاز دارد و این برنامه برای همه مزارع مناسب نیست.

همانطور که در برنامه مشاهده می کنید مرحله اول دارای نیتروژن بیشتری برای تحریک رشد رویشی برگ های زعفران است. در صورت داشتن برگ زعفران بلند، کوددهی و محلول پاشی موثرتر خواهد بود.

همچنین در تمامی مراحل کودهای آلی را مشاهده می کنید، کودهای حیوانی به غیر از فایده ای که برای تولید زعفران دارد می تواند جذب عناصر را از خاک افزایش دهد و این می تواند کارایی کوددهی را افزایش دهد.

همچنین استفاده از آهن و اسید هیومیک می تواند کیفیت کلاله و میزان کروسین آن را افزایش دهد.

جدول کود دهی زعفران

شاید برای شما که مزرعه زعفران دارید این سوال پیش بیاد که کود مناسب برای زعفران چه کودی است و چه ویژگی های باید داشته باشه؟

کوددهی مزرعه زعفران شامل کود آلی و کودهای شیمیایی در چند مرحله است. بهترین کود حیوانی برای زعفران کود گاوی پوسیده است و بعد از آن کود مرغی غنی شده مانند پلت های مرغی است.

بطور کلی گیاهان برای رشد و پرورش بهتر نیاز به ۱۲ عنصر اصلی را دارند. که زعفران هم محصولی است که از این امر مستثنا نیست.

بهترین کود برای زعفران کودی است که شامل عناصر مورد نیاز برای تقویت پیاز و گل زعفران باشد.

پر مصرف ترین عناصر مانند: نیتروژن، فسفر، پتاسیم، و سولفات هستند. که در ادامه در جدول کوددهی زعفران بیشتر اشاره خواهیم کرد.

بهترین کود برای زعفران در مرحله اول کودی است که باعث افزایش حجم پیاز و افزایش گلدهی زعفران شود.

اما باید توجه داشت که فقط کوددهی تنها عامل رشد زعفران و افزایش تولید زعفران محسوب نمی شود عواملی مانند: نوع پیاز زعفران، نوع کشت، آب و هوا، زمان آبیاری و …

ولی بطور کلی برای تغذیه باید از کودی استفاده کنید که مقاومت زعفران را در برابر سرما و گرما بالا ببرد همچنین  مزرعه زعفران را در برابر بیماری ها و آفات ایمن کند.

عامل دیگه ای که در کوددهی زعفران باید به اون توجه کنیم کود مناسب زعفران که استفاده می کنیم باعث شور شدن خاک و تغییر در PH خاک نشود.

کود افزایش گلدهی زعفران

برای تقویت پیاز زعفران باید تمامی عناصر و مواد غذایی مورد نیاز تامین گردد و این به گونه ای نیست که کود مخصوصی و یا خاصی باشد که باعث افزایش زعفران به تنهایی گردد بلکه مجموعه ای از عناصر غذایی در مراحل زاچ آب، محلول پاشی و آبیاری اول باعث بالا بردن عملکرد پیاز زعفران و در نتیجه گلدهی آن می شود.

و اگر مراحل زاج آب و محلول‌پاشی زعفران را طبق برنامه ی کودی انجام دهید مزرعه شما پرگل خواهد شد.

همانطور که قبلا اشاره شد تقویت پیاز دختری زعفران تاثیر مستقیم در افزایش گلدهی زعفران دارد. پس قبل اینکه به فکر گلدهی بیشتر مزارع زعفران باشید به تغذیه پیاز زعفران باید بپردازید.

کارشناسان ما با تولید و عرضه مستقیم به کوددهی مناسب و تقویت پیاز و گل زعفران کشاورزان را جهت رسیدن به یک فرمول کوددهی مناسب راهنمایی می نمایند. تا بتوانید بهترین کود را در مراحل رشد زعفران استفاده نمایید.

کود پلت مرغی برای زعفران

آشنایی با مراحل کوددهی زعفران

قبل اینکه جدول کوددهی زعفران را ارئه نماییم بهتر است با انواع مختلف کود برای زعفران بیشتر آشنا شویم.

  • کود حیوانی
  • کود گرانوله
  • کود زاج آب
  • محلول پاشی

که در ادامه به توضیحات مختصر در مورد هر یک از این ۴ کود خواهیم پرداخت.

اولین مرحله کوددهی زعفران یا همان آبیاری اول استفاده از کود حیوانی است این نوع کود را حتما باید قبل کشت پیاز زعفران به زمین و خاک اضافه شود.

خوب حالا اولین سوالی که برای همگی ممکنه پیش بیاد این باشه که از چه نوع کود حیوانی باید استفاده کنیم؟ با و جود این همه کود حیوانی مانند کود مرغی، کود گاوی، کود گوسفندی، کود کبوتر!!!!

شاید با توجه به تجربیات سالیانه کشت زعفران در ایران توسط کارشناسان، بهترین کودی که میتوان از آن به عنوان کود مناسب برای قبل از کشت و تقویت خاک زعفران بهره برد استفاده از کود گاوی پوسیده است که حتما حتما دقت گردد از کود پوسیده استفاده شود.

ولی امروزه استفاده از کود های فرآری شده ام برای زیر کشت زعفران بسایر تاکید میگردد زیرا این کودها کاملا ایمنی بوده از لحاظ ازت و آمونیاک و همچنین نداشتن هر گونه قارچ، علف هرز، و بیماری و … که بهترین آن استفاده از کود پلت مرغی برای زعفران است که دقت گردد از نوع با کیفیت و فراوری شده آن استفاده شود.

شرکت پردیس کود با چند دهه تولید کود پلیت مرغی توانسته رضایت مشتریان کود را از ارائه با کیفیت ترین پلت مرغی را جلب نماید. چنانچه شما هم از کشاورزانی هستید که قصد تامین ماده آلی خاک  و بستر مناسب برای کشت زعفران، را دارید حتما کود پلت مرغی را استفاده نمایید.

در مورد استفاده از کود گوسفند توصیه میشه به هیچ عنوان استفاده نکنید زیرا کود گوسفندی باعث بالا رفتن شوری در خاک میشود. و زعفران در خاک شور به هیچ عنوان رشد نمی کند.

کود پلت مرغی برای زعفران

کود گرانوله برای زعفران

کودهای محدودی از نوع گرانوله برای زعفران استفاده میشه مانند: کود گوگرد بنتونیت دار ۷۵ درصد گرانوله، کود سوپر فسفات ساده، کود پلت مرغی، کودهای آلی با درصد پتاسیم بالا مانند سولفات پتاسیم

کودهای پیشنهادی ما برای کوددهی زمین رعفران قبل از کشت در سه ماه تابستان طبق جدول زیر می باشد:

نام کودمیزان مصرف در یک هکتار
سولفات پتاسیم۲۵۰ کیلو
سوپر فسفات ساده۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلو
گوگرد بنتونیت دار ۷۵ درصد۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلو
کود پلت مرغی۱ تا ۱۵۰۰ تن

توصیه میگردد کود دهی پلت مرغی و کود گرانوله هر یکسال در میان مورد مصرف قرار بگیرد به طوری که اگر در سال کشت از کود حیوانی استفاده گردید سال آینده در فصل تابستان قبل از برداشت از کود گانوله استفاده نمایید و یا بالعکس.

کودهای زاچ آب زعفران

این مرحله کودی در اواخر آبان و اوایل آذر انجام میشود. زاچ آب دومین مرحله کوددهی که همراه آبیاری زعفران صورت میگیرد.

شاید خیلی از شما ندانید زاپ آب چیست؟ زاچ آب اولین آبیاری بعد از گل دهی زعفران گفته می شود که بعد از بررداشت مزرعه زعفران به زمین زعفران داده می شود. و به کودی که همراه آبیاری داده میشود کود زاچ آب نامیده می شود.

باید به خاطر داشت مرحله زاچ آپ مهمترین مرحله کوددهی زعفران می باشد که اگر قصد دارید مزرعه ای پر از زعفران رو داشته باشید حتما به کوددهی این مرحله دقت نمایید.

کودهای مورد مصرف در زاچ آپ کودهای دارای عناصر غذایی مساوی یا فسفر بالا است که کود با درصد فسفر بالا باعث افزایش ریشه زایی یا همان پیاز دختری میگردد.

کود NPK 20 20 20، کود NPK 12 12 36، کود اسید هیومیک گرانول، کود آهن، کود سولوپتاس می باشد.

البتی گفتنی است از کودهای ارگانیک مانند پلت مرغی هم در این مرحله می توان به عنوان تامین کننده ماده آلی خاک بهره مند شد.

شرکت ما با تولید و عرضه مستقیم کودهای ارگانیک و کودهای شیمیایی شرایطی را فراهم نموده تا در کمترین زمان ممکن محصولات با کیفیت را با قیمت ماسب برای مزارع زعفران خو از کارخانه خریداری نمایید. برای اطلاع بیشتر از نحوه خرید عمده کود پلیت مرغی برای زعفران کلیک نمایید.

کود پلت مرغی برای زعفران

کود محلول پاشی زعفران

یکی از وظایف برگ درختان رساندن مواد غذایی به ریشه گیاهان است کودهای محلول پاشی جز طبقه کودهای هستند که از طریق برگ ها نیاز ریشه رو تامین می نمایند.

مهم ترین فایده مرحله محلول پاشی مزرعه زعفران جلوگیری از کوچک ماندن پیاز ها و افزایش گل‌ دهی آن‌ ها است. یک پیاز زعفران برای این که به گل دهی برسد باید وزنی برابر با تقریبا ۸ گرم داشته باشد و اگر پیاز های زعفران کمتر از این مقدار وزن داشته باشند و تقویت نشوند مزرعه زعفران شما متاسفانه گل دهی نخواهد داشت.

محلول پاشی مزرعه زعفران بین ۴ تا ۶ مرحله باید انجام شود که این تماما به شرایط مزرعه شما و وضعیت پیاز های زعفران بستگی دارد.جدول مراحل محلول پاشی را در مقاله ی مرتبط با این موضوع بطور مفصل آورده ایم.

زمان و فصل کود دهی زعفران

در مطالب پیشین تمامی مراحل کوددهی زعفران پرداختیم در ادامه به زمان و فصل کوددهی زعفران خواهیم پرداخت.

  • در مرحله اول کوددهی با کود حیوانی مانند پلت مرغی و کود گاوی که قبل کشت پیاز زعفران در فصل تابستان انجام میشود.
  • مرحله دوم کوددهی استفاده از کود گرانوله در اواخر تابستان و اوایل پاییز
  • در مرحله سوم و مهمترین مرحله زاچ آپ زعفران که بعد از برداشت گل و همراه آبیاری انجام میشود.
  • و مرحله پایانی مرحله محلول پاشی که در فصل زمستان انجام میشود.
تابستانکود دهی حیوان
اواخر تابستانگرانوله
اواخر آبان و اوایل آذرزاج آب
زمستانمحلول پاشی

کود پلت مرغی برای زعفران

نکات مهم و کلیدی در کود دهی زعفران

  1. استفاده از کودهای که با هم اختلاط پذیری داشته باشند یعنی با ترکیب شدن آن ها با هم برای مزرعه زعفران خطری ایجاد نشود.
  2. کودهای مصرف به هیچ عنوان نباید EC آب و خاک رو تغییر دهند که در غیر این صورت می‌توانند خطر تهدید آمیز برای مزرعه باشند.
  3. حتما باید در زمان مناسب و به موقع از این کود ها برای مزرعه خود استفاده کنید.

تمامی موارد کودی ذکر شده برای تغذیه مزارع زعفران به صورت تخمینی است و به فرض اینکه شرایط ایده آل و مناسب در خاک و پیاز می باشد. چنانچه درخواست برنامه ای کوددهی رعفران مزارع خود را دارید با مشاوران پردیس کود تماس بگیرید.

کود پلت مرغی برای زعفران

قیمت خرید و فروش کود پلت مرغی برای زعفران

توجه به کوددهی مزارع زعفران و افزایش گلددهی و کیفیت زعفران باعث شده است که محصولات ارگانیک مانند پلیت مرغی نسبت به چند سال قبل بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و خرید و فروش آنها نیز بیشتر انجام شود.

لذا شما عزیزان برای به دست آوردن پایین ترین قیمت برای این محصولات کافی است با ما تماس بگیرید تا همه نمونه های مختلف این محصول را به شما معرفی کنیم.

قیمت کود پلت مرغی برای زعفران بسته به نوع درصد کود مرغی و میزان تناژ و خرید عمده از کیللویی ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ هزار تومن می باشد.

ضمنا با خرید مستقیم از کارخانه علاوه بر کیفیت عالی شامل تخفیف ویژه در تناژ بالا خواهید شد و خرید به صرفه را تجربه خوهید کرد.

درباره‌ی براکوئي

حتما ببینید

کود گوگردی گندم

کود گوگردی گندم + بهترین کود برای افزایش تناژ گندم + قیمت عالی

امروزه استفاده از کود گوگردی گندم برای افزایش تناژ گندم در بین کشاورزان بسیار رایج …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *