آخرین خبرها

خرید و فروش کود سولفات آمونیوم برای گندم

کود سولفات آمونیوم برای گندم رو از کجا تهیه کنیم؟ آیا کود سولفات آمونیوم برای گندم مفید است؟ مزایای کود سوفات آمونیوم برای گندم چیست؟ سولفات آمونیوم ازت آمونیوم و گوگرد سولفات را فراهم می کند، که باعث تقویت پنجه و رشد ریشه سالم در برنامه های پاییزی و شروع جدی در برنامه های اولیه بهار می شود. در بین این دو، آنها می توانند یک عامل اصلی تقویت تولید گندم باشند. از نظر کیفیت، نان پخته شده از آرد گوگرد کم قادر به افزایش نیست ، پوسته سختی دارد و فاقد ساختار خرد است.

چند نکته در مورد سولفات آمونیوم برای گندم

سولفات آمونیوم (AS) مواد مغذی حیاتی ازت (N) و گوگرد (S) را فراهم می کند.

در مقایسه با کودهای دیگر N، مانند اوره و نیترات آمونیوم AN ، AS ممکن است برخی از مزایای زراعی و زیست محیطی بالقوه داشته باشد.

منبع N بهتری برای خاکهای شور با کاهش اثرات منفی خاص سدیم کلسیم روی رشد گیاه و برای خاکهای آهکی سدیم شور با بهبود ساختار خاک. اثرات مثبت اسیدی سازی خاک بر افزایش در دسترس بودن فسفر خاک (P) و سنگهای فسفات و خاک های کاربردی و ریز مغذی های کاربردی.

نیتروژن

گندم زمستانه را می توان با کل مقدار نیتروژن در پاییز بارور کرد، اما مطالعات انجام شده در بسیاری از مناطق گندم زا در زمستان نشان می دهد.

که واکنش به طور مداوم بهتر و راندمان بیشتر استفاده از نیتروژن هنگام استفاده از بخش عمده ای از نیتروژن در بهار در سبز رنگ وجود دارد.

بعلاوه کود دادن به خاکهای یخ زده که احتمال کم شدن ذرات آن قبل از بهار وجود دارد، یک روش کود دهی بسیار ضعیف است.

خاک منجمد اجازه نمی دهد N به داخل خاک منتقل شود، بنابراین N در طی ذوب برف حرکت می کند. تلفات بسیار زیاد N هنگام لقاح روی زمین منجمد متداول است.

استفاده از بهار بعلت ذوب برف نامناسب و شرایط آب و هوای بالقوه مرطوب گاهی اوقات دشوار است، اما یخبندان های صبحگاهی یک بار ذوب برف معمولاً کاربرد به موقع را ممکن می کند.

انواع کود سولفات آمونیوم

  • کود سولفات آمونیوم کریستاله
  • کود سولفات آمونیوم گرانوله
  • کود سولفات آمونیوم پودری

کود سولفات آمونیوم کریستاله و دانه شکری از بین انواع کود سولفات آمونیوم از پر کاربردترین نوع می باشد. زیرا به سهولت به صورت پاششی، مستقیم روی خاک، محلول در آب و یا مخلوط بکاربرد.

مخلوط اوره و سولفات آمونیوم می تواند درجهت کاهش میزان مصرف اوره بسیار موثر عمل نماید.

به طور کلی می توان گفت که ؛ راه حل مناسب برای کوددهی اقتصادی و موثرتر نیتروژنه خاک، ترکیب کردن سولفات آمونیوم با اوره به یک نسبت مشخص بوده و علاوه بر این می توان با مصرف کمتر سولفات آمونیوم از نظر اقتصادی بهتر عمل کرد.

مزایای کود سولفات آمونیوم برای گندم

  • نشان داده شده است برای کمک به افزایش عملکرد گندم در زمستان ۳۰ بوته در هکتار
  • پنجه زدن را افزایش می دهد
  • جذب فسفر ، منگنز و روی را بهبود می بخشد
  • نیتروژن آمونیوم در برابر فرار مقاومت می کند و نشان داده شده است که پنج تا ده برابر بی ثبات از اوره
  • حتی در شرایط خاکی خنک بهار ، گوگرد سولفات فوراً در دسترس برای محصولات زراعی فراهم می کند.

زمان مصرف کود سولفات آمونیوم برای گندم

بهترین زمان برای کودهی مزارع گندم و جو، فصل بهار میباشد زیرا در این فصل تداوم بارندگی را داریم، که زمان مهم و فرصت برای افزودن کود های ازته مانند سولفات آمونیوم در مزارع گندم می باشد.

کودهای ازته مهمترین عملکرد را بر مزارع گندم دارد. که اضافه کردن آن در مراحل پنجه دهی، ۲۰ الی ۲۵ % عملکرد گندم را فزایش می دهد.

که باید بگویم بهترین زمان مصرف کود سولفات آمونیوم برای گندم قبل از این بارندگی ها می باشد.

در مزارع گندمی که در مرحله پنجه دهی است، حداقل ۱۰۰ کیلوگرم کود ازته ( سولفات امونیوم یا اوره ) به اضافه ۱۰۰ کیلوگرم کلرید پتاسیم استفاده شود.

برای استفاده از هر نوع کود کشاورزی در راستای اصلاح و تقویت خاک زمین های زارعی و باغات بر اساس نتیجه آزمون خاک، صرفاٌ با نظر کارشناسان مجرب و مهندسین سازمان جهاد و کشاورزی منطقه انجام شود و موارد مصرف، نحوه پخش، زمان کوددهی و تاثیر کود نیز لحاظ گردد، از این رو شناخت کافی انواع کود قبل از انتخاب و مصرف ضرورت پیدا می کند.

به طور کلی مصرف کود سولفات امونیوم

  • در مزارع ۴۰۰ الی ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار قبل از کاشت بوده
  • در باغ ها به ازای هر درخت یک کیلوگرم در اول بهار بکار می رود
  • در گلخانه ها به ازای هر بوته گیاه ۱۵ گرم
  • در باغچه به ازای هر مترمربع ۲۵ گرم کود سولفات آمونیوم کریستاله

ویژگی های کود سولفات آمونیوم برای گندم

  •  خاصیت اصلاح کنندگی pH خاک های قلیایی، نمکی و آهکی
  • افزایش مقاومت گیاه به کم آبی
  • جایگزین مناسب برای کود اوره بعنوان یک کود ازت دار
  • افزایش اثرگذاری و جذب فسفات در صورت استفاده ی همزمان با کودهای فسفاته، صرف حداقل انرژی توسط گیاه
  •  جذب سریع و مصرف ازت آمونیومی در متابولیسم گیاهی،
  • جلوگیری از زردی و ریزش برگ ها
  • افزایش رشد در برگ ها و رشد تاج در درختان

نکته: افزایش کیفیت محصولات بازده و ثمردهی از ویژگی های اصلی کود سولفات آمونیوم به شمار می رود که موجب برتری  آن نسبت به سایر کودهای ازته شده است.

بهترین کود برای افزایش تناژ گندم

افزایش تولید گندم و جو از طریق افزایش تعداد خوشه ها، تعداد دانه ها و وزن هزار دانه امکانپذیر است. بنابر این با تاثیر بر این عوامل میتوان با حفظ منابع آب و خاک از حداکثر پتانسیل تولید بهره برده و محصولی با کیفیت مطلوب داشت.

بهترین کود برای رشد گندم،  هر یک از چندین گونه از علفهای غلات از جنس خانواده و غلات خوراکی آنهاست. گندم یکی از قدیمی ترین و مهم ترین محصولات غلات است. از هزاران گونه شناخته شده ، مهمترین آنها گندم معمولی است که برای تهیه آن استفاده می شود نان؛گندم دوروم که در ساخت ماکارونی مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه افزایش تعداد برگ و پنجه گندم

تعداد برگ ها اندازه سایبان زراعی و پتانسیل فتوسنتزی آن را تعیین می کند. تعداد پنجه و چه تعداد از اینها تا زمان برداشت محصول زنده مانده است همچنین تعداد گوش در هنگام برداشت و عملکرد بالقوه را تعیین می کند. هر دوی این عوامل به تغذیه و کوددهی کافی گیاه بستگی دارند.

مهمترین مواد مغذی کلان برای رشد زودرس شاخه، رشد برگ و زنده ماندن شاخه ها ازت، فسفات و گوگرد و از عناصر ریز مغذی، منگنز و روی از مهمترین آنها برای افزایش تعداد برگ و شاخه ها هستند.

آیا نیتروژن بر تعداد برگ و پنجه اثر می گذارد؟

نیتروژن مهمترین ماده مغذی برای دستیابی به بازده بالا است. منابع کافی به برگهای بزرگتر و در نتیجه شاخه های بیشتری می دهد که هر برگ سریعتر رشد می کند. کمبود نیتروژن از طرف دیگر سرعت شروع پریموریا را کاهش می دهد و این باعث کاهش تعداد سنبلچه های احتمالی (محل های دانه) می شود.

از آنجا که گندم بهار در حال رشد است، زمان تولید برگ و کل شاخه بسیار محدود است،

بنابراین منابع اولیه و میزان بالای نیتروژن برای دستیابی به سرعت رشد اولیه و تعداد شاخساره بسیار مهم است.

همه این عوامل در افزایش عملکردی که از کاربرد نیتروژن در گندم مشاهده می شود ، کمک می کند.

تأثیر نیتروژن بر عملکرد به وضوح از این منحنی پاسخ نیتروژن با کاربرد نیتروژن تقریباً دو برابر عملکرد محصول مشاهده می شود.

به دلیل رشد بیش از حد برگ و قرار دادن گیاهان، پاسخ به سطوح نیتروژن کاربردی خاموش و در نهایت کاهش می یابد. نرخ بهینه نیتروژن (N opt) نرخی است که در آن حداکثر سود اقتصادی حاصل می شود.

آیا فسفر بر تعداد برگ و پنجه اثر می گذارد؟

فسفر از نظر تأثیر آن بر رشد و نمو گیاه دومین ماده مغذی مهم بعد از ازت محسوب می شود. پس از رشد محصول دو تا سه برگ، به رشد فسفر موجود در خاک برای ادامه رشد تعداد برگ و شاخه ها شروع می شود.

در دسترس بودن فسفات در خاک تحت تأثیر عوامل بسیاری از جمله pH ، مواد مغذی دیگر مانند آلومینیوم، آهن و کلسیم، رطوبت خاک و دما قرار دارد.

بنابراین مهم است که اطمینان حاصل شود که از فسفات تازه موجود برای جلوگیری از این رشد زودرس شاخه ای استفاده می شود. در گندم زمستان دو زمان وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

  1. اولاً هنگام استقرار زودرس محصول (Zadoks GS 13-25) هنگامی که با رشد شاخه ها و ریشه ها به سرعت در حال رشد است.
  2. دوم با شروع رشد بهار (Zadoks GS 25 -30). در بازه زمانی اسفند تا اردیبهشت ۷۰ درصد فسفات جذب می شود، بنابراین برای رفع این تقاضا باید برنامه کودهای فسفات را هدف قرار داد.

نشان داده شده است که کاربرد فسفات بهار باعث افزایش عملکرد می شود.

برنامه های کاربردی فسفات برگ می توانند در برنامه تغذیه گیاهان فسفات قرار گیرند تا در صورت محدود بودن دسترسی خاک ، فسفات محصولات زراعی دوباره بهبود یابد. این باعث رشد و پیشرفت پاییز و اوایل بهار می شود.

آیا گوگرد بر تعداد برگ و پنجه اثر می گذارد؟

تغذیه گوگرد یکی دیگر از مواد مغذی مهم مورد نیاز گیاه برای اطمینان از رشد مداوم شاخه های در حال رشد است. بلوک های ساختاری برای رشد گیاهان آمینو اسیدهای بر پایه گوگرد هستند که بسیاری از پروتئین های گیاهی از آنها بوجود می آیند.

گوگرد در ابتدا در گیاه کم باران ترجمه می شود و در مرحله اول رشد جدیدی را متحمل می شود. برای غلبه بر این ، برای تأمین دوره تقاضای اوج باید تأمین مستمر با کاربردهای مختلف گوگرد انجام شود. برای رفع نواقص گذرا، گوگرد برگ نیز می تواند استفاده کنیم.

 آیا منگنز و روی تعداد برگ و پنجه تأثیر می گذارد؟

منگنز و روی دو ماده مغذی مهم هستند که روی اجزای در حال رشد عملکرد تأثیر می گذارد ، از جمله افزایش تعداد گوش و اندازه دانه و در نتیجه افزایش عملکرد برداشت نهایی است.

سایر شیوه های مدیریت محصول که بر تعداد پنجه گندم تأثیر می گذارد. تعداد شاخه هایی که ایجاد می شوند تحت تأثیر موارد زیر قرار می گیرند:

  • انتخاب متنوع / نوع گندم – انواع مختلفی از نظر ظرفیت شستشو و سرعت رشد آنها متفاوت است.
  • تاریخ کشت – حفاری زودرس تعداد پنجه / گیاه را افزایش می دهد.
  • کاشت و سوراخ کاری بذر سوراخ شده – میزان بذر زیاد شاخه های اصلی بیشتری را به خود می گیرد و کاشی های کمتری را به دست می دهد.
  • شرایط خاک / بذر – بسترهای بذر ضعیف و تراکم توسعه اولیه پنجه را کند می کند.
  • کنترل آفات به عنوان مثال شلخته ها
  • وضعیت مواد مغذی خاک – باروری خوب (وضعیت نیتروژن بالا) تعداد پنجه را افزایش داد.

به طور کلی هرچه تعداد دانه ها کاهش یابد و هرچه زودتر حفاری شود، هر گیاه منحصر به فرد حفر می شود، و تعداد شاخه نهایی به تعداد پنجه های موجود در تولید گوش بستگی دارد. تعداد پنجه و بقا می تواند تحت تأثیر قرار گیرد:

شرایط آب و هوایی پاییز و زمستان (در گندم های زمستانی) – شرایط سرد باعث شروع برگ و پنجه می شود.
استفاده از تنظیم کننده های رشد گیاه، تنظیم کننده های رشد گیاه می توانند برای کاهش تسلط آپیکال، افزایش تعداد پنجه و بقا مورد استفاده قرار گیرند.
کاربردهای نیتروژن،کاربردهای ازت باعث افزایش اندازه برگ، تعداد پنجه و بقای پنجه می شوند.

نحوه افزایش اندازه دانه گندم

اندازه دانه گندم بویژه در دوره مهم پرشدن دانه تحت تأثیر تغذیه گیاهان است. ازت ، فسفات ، پتاسیم ، منیزیم و روی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

اندازه دانه گندم توسط ژنتیک گیاهان یعنی تنوع و طول دوره پر شدن دانه ها تعیین می شود. به محض گرده افشانی رویان، جنین و آندوسپرم شروع به تکثیر می کنند و گیاه با هدایت فتوسنت ها و همچنین نشاسته و پروتئین قبلی (در برگ ها و ساقه ها) به این دانه های در حال رشد ذخیره می شود. هر چه این دوره پر شدن دانه طولانی تر باشد، احتمالاً اندازه دانه گندم بزرگتر خواهد بود.

ازت تأثیر زیادی در اندازه و وزن دانه دارد مدیریت نیتروژن بیشترین تأثیر را در اندازه و وزن نهایی دانه گندم خواهد داشت. برنامه های ساخته شده در اوایل، سایبان بزرگی را شامل می شوند که حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات ساقه است که در حین بلوغ به دانه در حال رشد منتقل می شود.

نمایندگی فروش کود سولفات آمونیوم برای گندم

کود سولفات آمونیوم برای گندم در فروشگاه های بزرگ در سراسر کشور عرضه می گردد.

کود سولفات آمونیوم برای گندم  از طریق نمایندگی های فروش مورد معامله قرار می گیرد، خریداران عمده در ایران بیشتر خرید از این طریق را ترجیح می دهند. این محصولات در درجه های کیفی متفاوتی هستند.

در بازار های ایرانی با اندکی توجه در می یابیم که انواع و اقسام کود سولفات آمونیوم برای گندم وجود دارد که هر کدام تحت عنوان خاصی شناخته می شوند.

شما جهت خرید و فروش کود سولفات آمونیوم برای گندم می توانید با وارد کننده اصلی آن در ارتباط باشید.

شرکت پردیس کود مفتخر است که با واردات سولفات آمونیوم از کشور ازبکستان بتواند رضایت مشتریان خود را برای برداشت یک محصول با کیفیت را بدست آورد.

چنانچه شما هم مایل به خرید از وارد کننده اصلی و در گمرک به صورت مستقیم و بدون واسطه خریداری کنید با ما در تماس باشید.

درباره‌ی براکوئي

حتما ببینید

قیمت کود گوگرد 25 کیلویی مشهد

قیمت کود گوگرد ۲۵ کیلویی مشهد + خرید از کارخانه گوگرد

 انواع کود گوگرد و کلوخه  ارزان شد. با توجه به محدودیت صادرات و افزایش عرضه، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *