آخرین خبرها

کود سولفات آمونیوم ازبکستان | بزرگترین وارد کننده آن در ایران

کود سولفات آمونیوم ازبکستان همانطور که می دانید حاوی ۲۱٪ نیتروژن آمونیک است که به راحتی نیتروژن در دسترس گیاهان است. بعلاوه، آمونیوم سولفات حاوی ۲۴٪ گوگرد (S) است که یکی از مهمترین ریز مغذی ها است.

آیا بزرگترین وارد کنندگان کود سولفات آمونیوم ازبکستان را در ایران می شناسید؟ آیا کود سولفات آمونیوم ازبکستان بهترین گزینه برای خاک های قلیایی می باشد؟ آیا به جای کود اوره می توان از کود سولفات آمونیوم ازبک استفاده کرد؟ کود سولفات آمونیوم برای چه محصولاتی مناسب است؟

با ما همراه باشید در ادامه مقاله به این امر خواهیم پرداخت.

تاریخچه کود

کود به هر ماده ای با منشا طبیعی یا مصنوعی (به غیر از مواد آهک) است که برای خاک و یا برای بافت گیاهان به منظور تهیه یک یا چند ماده مغذی گیاه ضروری برای رشد استفاده می شود. گیاهان بسیاری از منابع کود، طبیعی و صنعتی تولید می شوند.

در اواخر قرن بیستم قرن بیستم، افزایش استفاده از کودهای نیتروژن (افزایش ۸۰۰ درصدی بین سالهای ۱۹۶۱ و ۲۰۱۹) یک مؤلفه مهم افزایش بهره وری سیستمهای غذایی معمولی (بیش از ۳۰٪ سرانه) بوده است.  طبق گزارش ویژه IPCC در مورد تغییرات آب و هوا و زمین، این شیوه ها محرک اصلی گرمایش جهانی هستند.

کودها رشد گیاهان را تقویت می کنند. این هدف از دو طریق برآورده می شود که عبارتند از:

  1. یکی سنتی که افزودنی هایی است که مواد مغذی را تأمین می کند.
  2. حالت دوم که برخی از کودها با آن عمل می کنند، افزایش کارآیی خاک با اصلاح احتباس آب و هوادهی آن است.

این مقاله، مانند بسیاری از کودها، بر جنبه تغذیه ای تأکید دارد. کودها به طور معمول، در نسبت های مختلف تأمین می شوند:

سه ریز مغذی اصلی:

  • نیتروژن (N): رشد برگ
  • فسفر (P): توسعه ریشه، گل، دانه، میوه
  • پتاسیم (K): رشد شدید ساقه، حرکت آب در گیاهان، ترویج گلدهی و باردهی.

سه ریز مغذی ثانویه:

  • کلسیم (Ca)، منیزیم (Mg) و گوگرد (S).
  • عناصر ریز مغذی: مس (مس)، آهن (Fe)، منگنز (منگنز)، مولیبدن (مو)، روی (روی)، بور (B). اهمیت گاه و بیگاه سیلیکون (Si)، کبالت (Co) و وانادیوم (V) هستند.

طبقه بندی انواع کود کشاورزی

کودها به چندین روش طبقه بندی می شوند.

  1. کود مستقیم: آنها طبق اینکه آیا یک ماده مغذی واحد تهیه می کنند (به عنوان مثال K ، P یا N) طبقه بندی می شوند، در این صورت آنها به عنوان “کود مستقیم” طبقه بندی می شوند.
  2. کودهای چند ماده مغذی یا کودهای پیچیده: دو یا چند ماده مغذی را فراهم می کنند، به عنوان مثال N و P. کودهای شیمیایی نیز بعضاً بعنوان غیر آلی (موضوع اکثر این مقاله) در مقابل آلی طبقه بندی می شوند.

کودهای معدنی به جز اوره مواد حاوی کربن را حذف می کنند. کودهای آلی معمولاً ماده (گیاهان بازیافتی) از گیاه یا حیوانات هستند. مواد معدنی بعضا کودهای مصنوعی نامیده می شوند زیرا برای تولید آنها به روشهای مختلف شیمیایی مورد نیاز است.

معرفی مختصر کودهای مستقیم و کودهای ماده مغذی

کودهای مغذی تنها (مستقیم) کود اصلی بر پایه نیتروژن آمونیاک یا محلولهای آن است. نیترات آمونیوم (NH4NO3) نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

اوره یکی دیگر از منابع محبوب نیتروژن است و این مزیت را دارد که بر خلاف آمونیاک و نیترات آمونیوم به ترتیب جامد و غیر انفجاری است.

چند درصد از بازار کودهای ازت (۴٪ در سال ۲۰۰۷) توسط نیترات آمونیوم کلسیم (Ca (NO3) 2 • NH4 • ۱۰H2O) تامین شده است.

کودهای اصلی فسفات مستقیم سوپر فسفات ها هستند.

سوپر فسفات ساده یا تنها (SSP) شامل ۱۴-۱۸٪ P2O5، دوباره به شکل Ca (H2PO4) 2 است، اما همچنین فسفوگیس (CaSO4 • ۲H2O).

سوپر فسفات تریپل یا سه گانه (TSP) به طور معمول شامل ۴۴-۴۸ of از P2O5 و بدون گچ است.

مخلوطی از سوپر فسفات منفرد و سوپر فسفات سه گانه، سوپر فسفات مضاعف نامیده می شود. بیش از ۹۰٪ از کودهای فوق العاده فسفات معمولی محلول در آب است.

اصلی ترین کود مستقیم پتاسیم ( Muriate of Potash MOP ) است. Muriate of Potash از KCl 95-99٪ تشکیل شده است و معمولاً به عنوان کود ۰-۰-۶۰ یا ۰-۰-۶۲، کلرید پتاسیم در دسترس است.

کود دانه شکری ازبکستان اصل

کود سولفات آمونیوم ازبک کود نیتروژن کریستاله است که در ایران به نام کود دانه شکری ازبکستان معروف است.

کود سولفات امونیوم کود نیتروژن دانه شکری مؤثر با استفاده از روش خنثی سازی آمونیاک اسید سولفوریک به شکل کریستالی با رنگ سفید معلوم می شود. اسیدیته فیزیولوژیکی بالایی دارد. از نظر خصوصیات جسمی سولفات آمونیوم از نیترات آمونیوم بهتر است، قابل اشتعال نیست، کیک نمی شود، گرد و غبار را جمع نمی کند و دارای ریزسنجی قابل توجهی کوچکتر است، به خوبی در رطوبت خاک حل می شود.

نام تجاری آن سولفات آمونیوم با فرمول شیمیایی( NH4 2SO4 ) است.

خوب است بدانید ازبکستان به طور معمول کودهای پتاسیم وارد می کند و کودهای ازت و فسفات را نیز صادر می کند.

کشور ازبکستان سالانه ۱۵ تا ۱۸ درصد کل تولید کود نیتروژن و ۱۰ تا ۱۲ درصد کل تولید کود فسفات را صادر می کند. مقصد این کشورها کشورهای مجاور (قزاقستان ، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان) و کشورهای دورتر (ایران، افغانستان، هند، پاکستان، چین و …) هستند.

مصرف کود مبالغ کل در ازبکستان در جدول ۸ با ۱ ۳۰۹ هزار تن نیکل (۶۸۳) + P2O5 (411) + K2O (215) در سال ۱۹۸۹ مقایسه شده است.

کود سولفات آمونیوم کریستالی درجه یک

کود سولفات آمونیوم ازبکستان حاوی ۲۱٪ ازت در آمونیوم و بیش از ۲۴٪ گوگرد در یون های سولفات موجود برای تغذیه گیاهان نیست.

از نظر ضعیف از نظر ریزسنجی است، کمتر دچار خز شدن می شوند، به خوبی پراکنده می شوند و به سرعت در آب حل می شوند، در هوا پخش نمی شوند و قابلیت اطمینان را دارند.

بوسیله پیکربندی بدنی سولفات آمونیوم یک پودر کریستالی با رنگ سفید یا روشن است که به رنگ زرد و صورتی روشن مجاز است همچنین برای تغذیه گیاهان مورد استفاده قرار میگیرد.

این گیاه نه تنها در فصل بهار بلکه در پاییز نیز قابل استفاده است زیرا نیتروژن سولفات آمونیوم به طور ضعیف از خاک شسته شده و توسط گیاهان به خوبی جذب می شود.

مشخصات فنی کود سولفات آمونیوم ازبکستان درجه یک

از نظر شکل ظاهری آن بلورهای سفید یا بی رنگ ( کود دانه شکری )

دارای نیتروژن خالص ۲۱%

کسری از آب  بیش از: دانه ای ۰.۶  و کریستالی ۰.۲

کسر انبوه گوگرد آزاد، بیشتر از: دانه ای ۰.۵ و  کریستالی ۰.۰۳

ترکیب گرانولومتری: برای گرانول: ۱-۴ میلی متر و برای بلور: بیش از ۰،۵ میلی متر

میزان پذیری و حلالیت آن: ۱۰۰%

در جدول زیر می توانید آنالیز مورد تایید کود سولفات آمونیوم ازبکستان برند ماکسیم چرچیک را مشاهده فرمایید.

Specifications

Physical configuration

white or colorless crystals

Mass fraction of nitrogen in terms of dry substance , %, no less than

۲۱

Mass fraction of water, %, no more than:

– granular

– crystalline

۰,۶

۰,۲

Mass fraction of free sulfur , %, no more than:

– granular

– crystalline

۰,۵

۰,۰۳

Granulometric composition:

for granular:

– ۱-۴ mm, %, no less than

for crystalline:

– more than 0,5 mm, %, no less than

– sieve residue 6 mm

۹۰

۸۰

not available

Friability, %, no less than

۱۰۰

قابل توجه است کود سولفات آمونیوم ازبکستان ماده غیر قابل احتراق است. که دارای بسته بندی در کیسه های  پلی پروپیلن با وزن  کیلوگرمی می باشد.
که حمل و نقل آن به صورت انبوه و عمده راحت باشد.

چنانچه قصد دارید سولفات آمونیوم را در انبارخود نگهداری نمایید حتما آن را داخل انبار خشک و تمیز، در برابر رطوبت محافظت نمایید.

نکته: مدت زمان ضمانت: ۶ ماه از تاریخ تولید. برای تجارت خرده فروشی مدت ضمانت ذخیره سازی – ۱۲ ماه از تاریخ تولید است.
تاریخ انقضا محصولات زراعی محدود نیست.

کود سولفات آمونیوم ازبکستان برای انواع محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد که به چند نمونه آن در این مقاله خواهیم پرداخت.

کود سولفات آمونیوم برای گوجه

روزی مردم فکر می کردند گوجه فرنگی گیاهان سمی است. امروزه، آنها سبزیجات پرمصرف در باغ های حیاط خلوت خانه های ایرانی هستند.

عموماً از یک نهال شروع شده که به محض رسیدن دمای به طور متوسط ۶۰ درجه فارنهایت کاشته می شوند، این گیاهان برای اطمینان از سلامت گیاهان و تولید بهینه میوه نیاز به کوددهی زیادی دارند. برای بهترین نتیجه، زمان کوددهی و نوع کود مورد نیاز گیاهان گوجه فرنگی اهمیت دارد.

گوجه فرنگی در خاک خوب تخلیه شده رونق دارد. در زمان کاشت، باغداران باید مواد آلی مانند کمپوست یا کود پوسیده را با مخلوط کردن ۳ اینچ از اصطلاح خاک در داخل ۹ اینچ برتر خاک اضافه کنند. این گیاه گیاهان جدید گوجه فرنگی را با ریز مغذی ها تغذیه می کند و در ضمن باعث افزایش زهکشی و ساختار خاک می شود.

گیاهان تازه گوجه فرنگی وقتی در ابتدا کود متعادل حاصل می شوند، رشد می کنند که باعث رشد سریع گیاه می شود. گیاهان بهتر است به کود NPK کود متعادل باغ با سرعت تقریبا ۱/۲ فنجان کود در هر گیاه گوجه فرنگی واکنش نشان دهند.

که امروزه برای بازده بهتر از کود مرغی به صورت پلت شده و فراوری شده استفاده می شود.

یک باغبان برای شروع سلامت میوه گوجه فرنگی از کودهای میانی برای کمک به تقویت سلامت گوجه فرنگی استفاده می کند و به آن نیاز به حمایت غذایی اضافی دارد.

هنگامی که اولین میوه های گوجه فرنگی را اندازه می گیرند، باغبان ها یک قاشق غذاخوری کود سولفات آمونیوم  ازبکستان را در یک دایره ( چالکود ) اطراف گیاه گوجه فرنگی می پاشند. برای کسب بهترین نتیجه، این کار باید دو بار بعد از لقاح اولیه در افزایش سه هفته برای کل سه برنامه بعد از باردهی تکرار شود.

کود سولفات آمونیوم برای انار

کودهای شیمیایی معمولاً دارای ۳ عدد هستند، اولی یک درصد ازت (N) ، دومی یک درصد از فسفر (P) و سومین آن پتاسیم (K) است. ما همچنین انواع مختلفی ازت از جمله آمونیاک و نیترات را دارا هستیم و همانطور که از نام سولفات آمونیوم مشخص شده است حاوی ۲۱٪ نیتروژن آمونیک است که به راحتی نیتروژن در دسترس گیاهان است.

بعلاوه، آمونیوم سولفات حاوی ۲۴٪ گوگرد (S) است که یکی از مهمترین ریز مغذی ها است.

لطفا توجه داشته باشید که ۲۱٪ ازت بالاترین کود نیتروژن نیست (به عنوان مثال، اوره ۴۶-۰-۰ حاوی ۴۶٪ نیتروژن است ) اما یک کود ازت نسبتاً بالا است.

مزایای کود سولفات آمونیوم ازبکستان برای انار

در زیر به چند سوال که ممکن است برای شماهم پیش آید پاسخ خواهیم داد.

 آیا سولفات آمونیوم  برای درختان انار مناسب است؟

بله، اگر به دنبال کود نیتروژن برای افزودن به درختان انار خود هستید، کود سولفات آمونیوم ازبکستان بهترین انتخاب است. بعلاوه، تا ۲۱٪ ازت، آمونیوم سولفات نیز حاوی ۲۴٪ گوگرد است که به پایین آمدن pH خاک شما کمک می کند تا از این نظر مناسب تر برای انار باشد.

توجه: انارها خاک کمی اسیدی را ترجیح می دهند (pH = 5.5 تا ۷).

 آیا می توانم  از کود شکری ازبکستان برای رشد بهتر استفاده کرد؟

جواب این سوال هم قطعا بله، می توانید بااستفاده از کود سولفات آمونیوم ازبکستان رشد گیاه را و همچنین میوه دهی آن را بهتر کنیم.

 آیا کود سولفات آمونیوم ازبکستان کود خوبی برای همیشه شاداب نگهداشتن انار است؟

بسته به کیفیت خاک، سولفات آمونیوم کریستالی می تواند در گیاهان همیشه سبز استفاده شود. آمونیوم سولفات حاوی ۲۱٪ نیتروژن است که کود خوبی را برای گیاهان در حال رشد از جمله گیاهان همیشه سبز ایجاد می کند.

با این حال، به دلیل میزان گوگرد ۲۴٪ ، آمونیوم سولفات سطح pH خاک را کاهش می دهد، بنابراین شما باید مطمئن باشید که سطح pH خاک شما زیاد کاهش نمی یابد.

کود سولفات آمونیوم برای سیر

کود سولفات آمونیوم ازبکستان را می توانید روی پیاز، سیر، سیر فیل، صدف و تره فرنگی خود استفاده کنید تا اندازه لامپ، طعم دهنده و برداشت حداکثر را افزایش دهید. این ترکیب ویژه ازت و گوگرد ضروری را برای بهبود تولید شاخ و برگ فراهم می کند، که در نتیجه منجر به اندازه لامپی سیر و بزرگتر شدن آن می شود.

سیر و پیاز یکی از محصولات زراعی سنگین هستند، به این معنی که در مرحله رشد اولیه به مقدار قابل توجهی از مواد مغذی (ازت و گوگرد) و آب احتیاج دارند.

مراحل رشد سیر

گونه های آلیوم (پیاز، سیر، سیر فیل، صدف و تره فرنگی) به طور کلی دارای دو مرحله در حال رشد در طول زندگی گیاه هستند.

  • مرحله اول “مرحله رویشی” نامیده می شود. در طول مرحله رویشی، گیاهان به حداکثر رساندن شاخ و برگ یا رشد سبز متمرکز شده اند. سپس از این شاخ و برگ برای ترکیب قندها و تشکیل پیازی که در مرحله دوم برداشت می شود استفاده می شود.
  • به این ترتیب، مرحله دوم به طور مناسب “مرحله لامپ گذاری” نامگذاری شده است. هرچه شاخ و برگ بیشتری در طی دوره رویشی ایجاد شود، لامپ بزرگتری که در مرحله لامپ تولید می شود، بزرگتر است. در پیاز و صدف، هر برگ حلقه ای را روی لامپ نهایی نشان می دهد.

بنابراین تهیه نیتروژن و گوگرد مورد نیاز برای دستیابی به بیشترین رشد برگ در مرحله رویشی بسیار مهم است. این امر منجر به لامپ های بزرگ و برداشت های فراوان خواهد شد.

کود سولفات آمونیوم اربکستان منبع سریع عملکردی ازت و گوگرد را فراهم می کند. از طریق پانسمان جانبی یا به عنوان فرمولاسیون مایع از طریق تزریق به صورت دانه ای قابل استفاده است.

پانسمان جانبی باید با یک کشت سبک دنبال شود تا کود کود در داخل اینچ از زوج های بالای خاک وارد شود. کود کود را به طرف گیاهان بپاشید بدون آنکه روی برگهای گیاه بپیوندید.

از آنجا که محلول در آب است، می تواند از آن به راحتی مقدار مناسب را در آب حل کرده و از طریق سیستم آبیاری قطره ای برای نتایج سریع و موثر تزریق کنید.

درباره‌ی براکوئي

حتما ببینید

قیمت کود گوگرد 25 کیلویی مشهد

قیمت کود گوگرد ۲۵ کیلویی مشهد+ خرید از کارخانه گوگرد

 انواع کود گوگرد و کلوخه  ارزان شد. با توجه به محدودیت صادرات و افزایش عرضه، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *