آخرین خبرها

سولوپتاس چیست | خرید عمده کود سولوپتاس ایرانی

سولوپتاس چیست ؟ آیا سولو پتاس در ایران تولید می شود؟ اهمیت کود سولوپتاس برای کشاورزی؟ از کجا کود سولوپتاس رو تهیه کنیم؟

کود سولوپتاس نوعی کود شیمیایی است که برای انواع محصولات کشاورزی مورد نیاز به پتاسیم مورد استفاده قرار میگیرد، که در انواع و اقسام مدلهای مختلف و گوناگون توسط تولیدکنندگان تولید می گردد و معمولا در زمینهای زراعتی و گلخانه ای و در باغ ها برای کود دادن به گیاهان و میوه جات و… مورد استفاده قرار می گیرد که با روی کار آمدن این محصول ارزنده، کار کشاورزان و باغداران آسان تر شده و بازده و عملکرد محصولات افزایش یافته است. کود سولوپتاس یکی از مناسب ترین و محبوب ترین نوع کود شیمیایی پتاسیم دار می باشد که به دلیل مرغوبیت و محبوبیت بالا، با خرید عمده و فراوان در سراسر کشور مواجه شده است.

سولوپتاس چیست؟ سولفات پتاسیم

سولوپتاس چیست ؟ کود پتاسیم (K) معمولاً برای بهبود عملکرد و کیفیت گیاهانی که در خاکهایی رشد می کنند که فاقد تأمین کافی این ماده مغذی ضروری هستند، اضافه می شود.
بیشتر کود سولوپتاس K از ذخایر نمکی باستانی واقع در سراسر جهان تأمین می شود. کلمه “پتاس” یک اصطلاح عمومی است که بیشتر اوقات به کلرید پتاسیم (KCl) اشاره دارد، اما همچنین در مورد سایر کودهای حاوی K مانند سولفات پتاسیم (K₂SO₄ ، که معمولاً به عنوان سولفات پتاس یا SOP نامیده می شود) نیز کاربرد دارد.

سولوپتاس چیست

تولید کود سولوپتاس ایرانی

پتاسیم یک عنصر نسبتاً فراوان در پوسته زمین است و تولید کود پتاس در هر قاره مسکونی رخ می دهد. با این حال ، K₂SO₄ به ندرت به صورت خالص در طبیعت یافت می شود. در عوض به طور طبیعی با نمک های حاوی منیزیم، سدیم و کلرید مخلوط می شود (به ترتیب منیزیم ، سدیم و کلراید). این مواد معدنی برای جداسازی اجزا خود به فرآوری اضافی نیاز دارند. از نظر تاریخی ، K₂SO2 با واکنش KCl با اسید سولفوریک ساخته شده است.

با این حال، محققان بعداً کشف کردند که می توانند تعدادی از مواد معدنی زمین را برای تولید K₂SO₄ ، که امروزه متداول ترین روش تولید است، دستکاری کنند. به عنوان مثال، مواد معدنی طبیعی حاوی K (مانند کاینیت و شونیت) استخراج و با دقت با محلول های آب و نمک شستشو داده می شوند تا محصولات جانبی آن حذف و K₂SO₄ تولید شود. صنعت معدن از فرآیند مشابهی برای برداشت K₂SO₄ از دریاچه بزرگ نمک در یوتا و از ذخایر معدنی زیرزمینی استفاده می کند.

مصارف کشاورزی کود سولوپتاس

پتاسیم برای تکمیل بسیاری از عملکردهای اساسی در گیاهان مانند فعال سازی واکنش های آنزیمی، سنتز پروتئین ها، تشکیل نشاسته و قندها و تنظیم جریان آب در سلول ها و برگها مورد نیاز است. غالباً، غلظت K در خاک برای حمایت از رشد سالم گیاه بسیار کم است.

سولفات پتاسیم منبع عالی تغذیه K برای گیاهان است. قسمت K از K₂SO₄ با سایر کودهای معمول پتاسه تفاوتی ندارد. با این وجود، منبع با ارزشی از گوگرد S را نیز تأمین می کند که سنتز پروتئین و عملکرد آنزیم به آن نیاز دارند. مانند گوگرد K ، S پتاسیم نیز می تواند برای رشد کافی گیاه کمبود داشته باشد. بعلاوه، از افزودن کلر در برخی خاکها و گیاهان زراعی باید اجتناب شود. در چنین مواردی ، K₂SO₄ یک منبع K بسیار مناسب ایجاد می کند.

سولفات پتاسیم فقط یک سوم محلول KCl است، بنابراین معمولاً برای افزودن از طریق آب آبیاری حل نمی شود مگر اینکه نیاز به S اضافی باشد.

چندین اندازه ذرات معمولاً در دسترس هستند. تولیدکنندگان ذرات ریز (کوچکتر از ۰ ۱۵ ۰۱۵ میلی متر) برای ساختن محلول های آبیاری یا محلول پاشی تولید می کنند، زیرا با سرعت بیشتری حل می شوند. و تولیدکنندگان محلول پاشی سولوپتاس را راهی مناسب برای استفاده  پتاسیم K و S گوگرد اضافی در گیاهان، مکمل مواد مغذی گرفته شده از خاک می دانند. با این حال، اگر غلظت بیش از حد زیاد باشد، می تواند آسیب به برگ وارد شود.

سولوپتاس چیست

اهمیت استفاده از کود سولفات پتاسیم

سولفات پتاسیم به عنوان ماده ای مغذی در هر مرحله از رشد گیاه قابل استفاده است و علاوه بر تامین پتاسیم همزمان نیازهای گیاه به سولفات را تا حد مورد نیاز تامین می کند.

مصرف این کود در سیستم آبیاری قطره ای و خاکهای قلیایی باعث اسیدی شدن منطقه اطراف ریشه شده و جذب فسفات و ریزمغذی های موجود در خاک را تسهیل می کند. همچنین لازم به ذکر است که پتاسیم بهترین گزینه در کشت هیدروپونیک به عنوان منبع پتاسیم است.

کود سولفات پتاسیم باعث فعال کردن بیش از۵۰ آنزیم، ساخت پروتیین ها، دخالت در فتوسنتز، تنظیم فشار اسمزی، بزرگ شدن سلول ها، تحریک تقسیم سلولی و رشد، تنظیم حرکات روزنه ها، کمک به انتقال شیر پرورده، تنظیم موازنه آنیون و کاتیون در گیاهان شده و به افزایش مقاومت به خشکی، سرمازدگی و شوری، مقاومت نسبت به خوابیدگی و یا ورس در غلات کمک می کند.

روش و زمان استفاده کود سولوپتاس

سولفات پتاسیم به بهبود تولید محصولاتی مانند گندم، ذرت، پنبه، یونجه و بادام زمینی کمک می کند. از آنجاییکه اکثر گیاهان پتاسیم مورد نیاز خود را در مراحل اولیه رشد جذب می­کنند، بنابراین بهترین زمان کوددهی  هنگام کاشت محصول و یا در مراحل اولیه رشد است.

برای اثربخشی بهتر این کود در درختان میوه توصیه می شود مصرف آن به بعد از گلدهی و در طول دوره رشد میوه موکول شود. شایان ذکر است که کودهای پتاسیم کاملا در آب قابل حل بوده و در بعضی موارد دارای شاخص نمک بالا هستند. در نتیجه هنگامی که به دانه و یا پیوند نزدیک می­ شوند ممکن است به جوانه زنی گیاه آسیب برسانند.

توجه داشته باشید که این آسیب ها در خاک­های شنی، تحت شرایط آب و هوایی خشک و در غلظت بالای کود بیشتر رخ می­ دهند. بنابراین بهترین مکان برای قرارگیری کود در خاک با فاصله ۱.۵ اینچ از زیر دانه و به فاصله ۳ اینچ از کنار آن است.

از دیگر نکات مهمی که باید در رابطه با کود سولفات پتاسیم به آن توجه کنید این است که مصرف پاییزه پتاسیم در خاکهای لومی شنی، شنی یا خاکهای آلی توصیه نمی شود زیرا بارش های این فصل  به راحتی باعث شست و شوی کود می شود.

مرکز توزیع و پخش کود سولوپتاس ایرانی

تولید کننده کود سولوپتاس انواع این کود  را به دلیل آسانتر کردن کار کشاورز از بهترین مواد اولیه موجود در بازار تولید و توسط شرکت و مرکز پخش در تمام مراکز مربوط به فروش کود کشاورزی در تمام کشور توزیع و پخش کرده تا انواع این کالا را در دسترس تمام کشاورزان قرار دهند.

تولید کننده کود سولوپتاس در ایران این محصول را با قیمتی بسیار مناسب و منطقی در اختیار تمام کشاورزان قرار داده و شما می توانید از قیمتی مناسب تر استفاده نمایید اگر تمام واسطه ها و دلالان را حذف کرده و کالا را به صورت مستقیم تهیه نمایید در آن صورت میتوانید بابت پرداخت هزینه خرید از کمترین هزینه پرداخت یعنی قیمت پایه تعیین شده توسط تولید کننده بهره مند شوید.

درباره‌ی براکوئي

حتما ببینید

قیمت کود گوگرد 25 کیلویی مشهد

قیمت کود گوگرد ۲۵ کیلویی مشهد+ خرید از کارخانه گوگرد

 انواع کود گوگرد و کلوخه  ارزان شد. با توجه به محدودیت صادرات و افزایش عرضه، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *