آخرین خبرها

کود مرغی پلیت شده قیمت ارزان

کود مرغی پلیت شده قیمت ارزان هر کیلوگرم با توجه به آنالیز تولید، و عناصر اضافه شده به آن توسط کارخانه تولید کننده مشخص می گردد. که می توان به بهترین نوع کود پلیت مرغی مشهد اشاره کرد.

البته باید توجه داشت که کود مرغی پلیتی تهیه شده باید خالص مرغی باشد بدون داشتن مواد اضافه همچون کمپوست شهرداری، خاک، گچ و… باشد. تا بتواند برای تغذیه هرچه بهتر خاک ماده مفیدی باشد.

پس در خریدن کود مرغی پلیت شده باید دقت لازم را انجام دهیم تا بتوانیم نتیجه عالی از کود را بگیرید.

کود مرغی پلیت شده

کود مرغی دارای چه مواد مغذی می باشد؟
کود مرغی پلیت شده حاوی ۱۳ ماده مغذی اساسی گیاهان است که توسط گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد. شامل :

  • نیتروژن (N)
  • فسفر (P)
  • پتاسیم (K)
  • کلسیم (Ca)
  • منیزیم(Mg)
  • گوگرد (S)
  • منگنز (منگنز)
  • مس (مس)
  • روی (روی)
  • کلر (کلر)
  • بورون (B)
  • آهن (آهن)
  • و مولیبدن (مو).

مواد مغذی گیاهی از خوراک، مکمل ها، داروها و آب سرچشمه می گیرند. مصرف شده توسط حیوانات استفاده از کود مرغی به عنوان کود برای محصولات زراعی یا درختان ممکن است زمینه ساز باشد. بخشی یا همه آنها از نیاز گیاهان است. مقدار مواد مغذی تهیه شده به این بستگی دارد.

میزان نیاز بیشتر گیاه به نیتروژناست ولی فسفر و پتاسیم هم یکی از مهمترین مواد مغذی برای گیاهان می باشد. که در کود مرغی پلیت شده به صورت فرآوان می توان آن را یافت.

کود مرغی پلیت شده قیمت

قیمت کود مرغی پلیت شده در بازار

قیمت کود مرغی فراوری شده به دلیل استفاده زیاد در بازار کشاورزی گوناگون می باشد.

چنانچه کشاورزان بخواهد به صورت مستقیم از تولید کنندگان این کود به بدون واسطه وارد شوند قطعا با نمونه های مختلفی مواجعه خواهند شد، که باعث کاهش هزینه ها برای کشاورز خواهد شد.

در دوره ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ که بسیاری از مرغداری های جدید ساخته می شدند، به دلیل افزایش قیمت سوخت، میانگین قیمت N  P2O5 و K2O در حال افزایش بود.

قیمت نیتروژن به صورت خطی از ۲۹ به ۷۵ تومان در هر تن  یا ۲٫۶ برابر افزایش یافته است.
قیمت سایر مواد مغذی مهم، P2O5 و K2O، برای یک دوره ۶ ساله بیش از یک عامل  افزایش یافته است.

چنین افزایش در هزینه کود باعث افزایش تقاضا برای کود مرغی شد و بیشتر تولیدکنندگان مرغ را ترغیب به تولید انبارهایی کرد که به کارگزاری بستگی داشته باشد
به عنوان تنها گزینه مدیریت کود بدون هیچگونه ملاحظه ای از کاهش احتمالی در ارزش کود.

در سالهای اخیر، قیمت کود کاهش یافته و کارگزاری کود چندان جذاب نیست. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر نوسانات قیمت کود بر ارزش کودهای گوشتی، کودهای لایه ای با سطح بالا، بسترهای رشد یافته مرغ و بسترهای گوشتی مرغداری است.

بهترین کود پلت مرغی

مقدار کود مرغی که به عنوان کود کامل استفاده می شود که دارای NPK طبیعی و خالص برای محصولات کشاورزی است اولین قدم در محاسبه قیمت کود مرغی پلیت شده می باشد.
اولین قدم در این مطالعه محاسبه مقدار یک تن کود مرغ طی ضرب قیمت N  P2O5 و K2O برای هر سال با مقدار این مواد مغذی در هر تن کود بود.

این فرضیه را می دهد که از تمام مواد مغذی موجود در کود می توان برای رشد یک محصول قابل فروش استفاده کرد.

این تنها در صورتی صادق است که خاک از نظر باروری ضعیف باشد یا می توان مقدار اضافی P را توسط سایر محصولات کشاورزی در چرخش بدون استفاده از کود اضافی بکار برد.

کود مرغی پلیت شده قیمت

فواید استفاده از انواع کود پلیت مرغی

استفاده از بستر مرغ از زمان طولانی کود دامی در کشورها روشی معمول بوده است. کود مرغی کودهای آلی غنی است زیرا مواد دفع جامد و مایع با هم دفع می شوند که منجر به از بین رفتن ادرار نمی شود. در کود دیم عمیق، بستر رطوبت را جذب می کند و به ماندگاری کود کمک می کند.

در سال های اخیر، مشکل استفاده از کود طیور در مناطق غلیظ با عملیات تغذیه محدود افزایش یافته است زیرا بیشتر کودهای تولید شده در حال حاضر حاوی هیچ بستر نیست. در هنگام پرورش مرغ در قفس از بستر استفاده نمی شود. ارزش غذایی کود مرغی تازه به سرعت کاهش می یابد.

از این رو، پردازش فوری کود مرغی برای جلوگیری از تجزیه سریع آن و ذخیره خواص مغذی آن از این رو ضروری است. علاوه بر این، افزایش آگاهی عمومی در مورد آلودگی محیط زیست، دانشمندان حیوانات و کشاورزی را به چالش کشیده است تا سیستم دفع  و بازیافت مواد مغذی را بطور مؤثر و در هرجایی که امکان پذیر باش، گسترش دهند.

امروزه کود مرغی کمپوست سازنده مرغ در تهیه محصول نهایی پایدار و بدون ضرر زیاد برای مواد مغذی به خودی خود مفید است. در این زمینه، خصوصیات، انواع کود مرغی، تأثیر کود مرغی در خواص خاک، عملکرد و کیفیت محصولات زراعی، در دسترس بودن مواد مغذی، اثرات باقیمانده و روش کمپوست و تأثیر آن بر محصولات زراعی در این مطالعه بررسی شده است.

کود پلت مرغی

فواید کلی کود پلت مرغی

حال به این می پردازیم که چرا باید از کود پلت مرغی غنی شده و فرآوری شده برای محصولات کشاورزی خود بهره مند شویم؟

  • اولین و مهمترین پارامتری که کود پلت مرغی بردو نسبت به کود مرغی فله یا همان پرک دارد نداشتن علف هرز و باکتری و قارچ است که به دلیل فراوری شدن و حرارتی که در زمان پلت شدن به کود داده می شود به طور کامل از بین می رود.
  • دومین مورد مقدار مصرف آن نسبت به کود فله مرغی می باشد که در کود فله مرغی برای هر هکتار بسته به محصول و نوع خاک ۸تا ۱۰ تن مورد مصرف قرار می گیرد ولی کود پلت مرغی حداقل ۱ تا ۵ تن در هر هکتار مورد نیاز است.
    که این یک امتیاز ویژه برای کم شدن هزینه های خرید کود می باشد.
  • سومین دلیل استفاده از کود پلت مرغی به جای کود فله حمل و نقل راحتتر آن و جلوگیری از ریخت و پاش و هدر رفتن کود می باشد.
  • چهارمین دلیل هدر رفتن مواد آلی کود فله در در اولین آب دهی ولی کود پلت مرغی به تریج آزاد شده و مواد آلی آن به تدریج به خورد خاک و گیاه داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *