آخرین خبرها

کارخانه کود پلت مرغی بوردو مشهد| شرکت پردیس کود

شرکت پردیس همواره در زمینه تولید انواع کود از جمله کود پلیت مرغی در حال فعالیت است. محصولات شرکت پردیس کود با دو برند تجاری کود پلت مرغی بوردو و کود پلیت مرغی بردو در بازار عرضه می شود.

کارخانه کود پلت مرغی بوردو که در شهر مشهد واقع شده،  یکی از بزرگترین کارخانه های پلیت مرغی در ایران  است.

کود پلت مرغی بوردو دارای پروانه بهداشت دامپزشکی است؛ که خود گواه خالص بودن و استفاده نکردن از کودهای دامی دیگر در پلت مرغی بوردو است.

این محصول به دلیل داشتن کیفیت بالا، قیمت مناسب و همچنین عرضه مستقیم از کارخانه برای کشاورزان عزیز کشورمان بسیار مورد اسقبال قرار گرفته و در زمین های زیر کشت زعفران، باغات میوه، زمین های کشاورزی غلات و غیره مورد استفاده قرار میگیرید.

از برتری های کود پلت مرغی بوردو نسبت به سایر کود ها، تولید در دمای ۳۶۰ درجه است که خود باعث میشود حتی ذره ای بار میکروبی در کود باقی نماد که این خود نشان از اهمیت سلامت مصرف کنندگان برای شرکت پردیس کود میباشد.

کود پلت مرغی چیست؟

پلت مرغی از دسته کود های کامل است که منبع ماده آلی برای تقویت انواع خاک هاست. کود پلت مرغی مرغوب کودی است که بر خلاف باورها در آب دیر حل شود و با هر دفعه آبیاری مقداری از مواد آلی آن ازاد شود و به خاک برسد.

کود پلت مرغی بوردو

مزیت های کود پلت مرغی بوردو چیست؟

 

  1. مزیت های کود پلیت مرغی بوردو نسبت به دیگر پلت های مرغی این است که یکی از کودهای ارگانیک و ۱۰۰درصد خالص است که دارای فشردگی استاندارد است
  2.  آزاد سازی کود پلت مرغی بوردو بر خلاف دیگر کود های موجود به نحوی است که گیاه در تمام مراحل رشد میتواند از مواد آلی کود استفاده کند.
  3.  کود پلت مرغی بوردو به دلیل سبک بودن به راحتی جذب خاک میشود و تاثیرات بسیار مطلوبی بر خاک و کیفیت محصولات میگذارد.

تاثیرگذاری کود پلت مرغی بوردو برروی گیاه به چه صورت است؟

تاثیر گذاری کود پلت مرغی بوردو به این صورت که با هر بار آبیاری یک ملی از پلت جذب خاک و گیاه میشود؛ به این طریق خاک در تمامی مراحل رشد، گیاه حامل مواد آلی و حاصلخیر است؛ که خودعاملی موثر برای رشد بیشتر گیاهان و برداشت محصولی با کیفیت میباشد.

کود پلت مرغی بوردو

دلایل برتری کود پلت مرغی بوردو

  • دلیل مرغوبیت کود پلت مرغی بوردو استفاده از تجهیزات به روز و استاندارد است.
  • بوردو بر خلاف شرکت های دیگه که از دستگاهای ۳۵ و با دایو ۳ برای تولید پلت مرغی استفاده میکنند
  • ( این کود برای خوراک دام استفاده میشود و مناسب زمین کشاورزی نیست به این دلیل که در اولین آبیاری تمام مواد آلی آن آزاد میشود و باید دوبار کود ریزی کنید )
  •  ۳- بوردو از دستگاه های ۴۵۰ و ۵۵۰ با دایو ۶ و ۴ استفاده میکند که نتیجه آن تولید یک محصول فوق العاده با کیفیت است.
  • به همین دلیل بردو توانسته نظر و اعتماد بسیاری از تولید کنندگان را به خود جلب کند و رضایت مشتریان را همواره داشته باشد.

کود پلت مرغی بوردو

انواع روش های فرآوری کود مرغی

در ابتدا قبل از مرحله فرآوری ابتدا باید فضولات و کود تولید شده را جمع آوردی کنید. این کار باید هر چه سریع تر انجام شده تا از هدر رفت مواد آلی کود جلوگیری شود.

رطوبت و حرارت دو عامل موثر در تجزیه کود است.

هر چه این دو عامل بیشتر باشد مقدار بیشتری از ازت آلی به ازت معدنی تبدیل میشود و باعث باروری و حاصلخیز شدن  بیشتر زمین کشاورزی میشود. بعد از جمع آوری به سه روش زیر میتوان کود مرغی را فرآوری کرد.

کود پلت مرغی بوردو

روش های فرآوری کود مرغی

  1. دپو کردن
  2. خشک کردن کود
  3. سیلو کردن

دپو کردن

بعد از اینکه کود تولید شده را جمع آوری کردیم ، در یک فضای سرپوشید و یا در یک گوادال سیمانی خارج از مرغداری رو هم انباشته (دپو) می کنیم؛ پس از  گذشت زمان (بسته به مدت ذخیره شده) بر اثر فعالیت میکرو ارگانیسم های هوازی و غیر هوازی واکنش های شیمایی یه وجود می اید؛ که باعث تغیراتی در ترکیب شیمایی کود مرغ و از دست دادن مقداری ازت عالی میشود.

در این روش باید هر چند روز یک بار کود را به هم زد تا زیر و رو شود. محصول به دست آمده مناسب مصارف کشاورزی است.

کود پلت مرغی بوردو

خشک کردن کود

از این روش میتوان هم به صورت طبیعی و میکانیکی استفاده کرد. در روش طبیعی با استفاده از اشعه آفتاب کود جمع شده رطوبت خود را از دست میدهد و سبب کاهش حجم کود ( تا میزان ۲۰ الی ۳۰ درصد حجم اولیه) میشود.

در روش میکانیکی از کود خشک کن های میکانیکی استفاده میشود که نیاز به  سرمایه گزاری اولیه برای تهیه دستگاهای لازم و تامین هزینه های جاری می باشد. در روش خشک کردن علاوه بر اینکه فضای کمتری برای ذخیره کردن  نیاز بوده، حمل نقل آن ارزانتر از کود معمولی است. همچنین در این روش  از تکثیر لارو و حشرات موجود در کود جلوگیری میشود.

سیلو کردن

در این روش کود مرغی را همراه با ضایعات کشاورزی در یک جا سیلو میکنیم. سیلو کردن میتواند در یک گوادال ۲ متری که کف آن با آهک پوشانده شده انجام شود. در این روش بعد از ریختن کودها درون گودال  سر آن را  پلاستیک کشیده  و روی آن را با خاک  میپوشانیم.

طبق تحقیقات انجام شده سیلو کردن کود  مرغ در رطوبت ۴۰ درصد باعث تولید اسید لاکتیک مورد نیاز و کاهش PH شده  و همچنین جلوگیری از هدر رفت مواد غذایی کود مرغی میشود.

اما در رطوبت ۲۲ درصد موجب کاهش اسید اوریک و افزایش آمونیاک میگردد.

مرحله نهایی پس از تولید کود

در نهایت کود بدست آمده در آسیبهای بزرگ صنعتی پودر میکنیم  تا به پلیت مرغی تبدیل شود.

در این مرحله پودر را  ضد عفونی کرده  تا تمامی عموال بیماری زا ، باکتری های مضر، از بین برود. پس از ضد عفونی کردن پودر آن را خشک کرده تا به شکل پلیت مرغی در آید.

برخورداری از بهترین نوع تجهیزات تولید کود پلت مرغی و همچنین کادری با تجربه و مجرب تنها بخشی از مزیت های کارخانه بوردو است .

کود پلت مرغی بوردو در بسته بندی های ۲۵ کیلویی و به صورت فله به بازار عرضه میشود.

کود پلت مرغی بوردو

روش های استفاده از پلیت مرغی

  1. زمان آمادی سازی بستر خاک در زارعت و باغبانی
  2. استفاده بصورت پخش در مزرعه و یا باغات و یا بصورت پخش در کرت ها و شیارهای کشت و یا در سایه انداز درختان میوه
  3. استفاده از روش چالکود مخصوصا  در باغات خاک در گلخانه ها
  4. روش چالکود

کود پلت مرغی بوردو

معرفی روش چالکود در استفاده از پلیت مرغی

چالکود یک  روش استاندارد و مناسب برای حاصلخیز شدن خاک و جبران کمبود مواد عالی برای کیاهان، درختان است. در روش چالکود ابتدا چاله هایی به فاصله تقریبی ۲۰/۱ متر  الی ۵۰/۱متر  در محل سایه انداز تنه درخت ،  با عمق ۳۰ الی cm 60 و قطر ۴۰ الی ۴۰ سانتی متر  حفر میکنند.

در این محل اکثر ریشه های جوان هستند. ریشه های جوان و فعال بیش از ریشه های اصلی و قطور آب و عناصر غذایی را جذب می کنند.

همچنین بهتر است چاله ها در مسیر جریان آب حفر شود.در این روش بسته به نوع محصول،شرایط خاک، سن درختان ،سیستم آبیاری  بین ۲ الی ۶ چاله برای هر درخت حفکر میکنند.

البته این شرایط در باغ های با تراکم زیاد متفاوت است و میتوان بین درختان یک چاله حفر کرد.

لازم به ذکر است اگر تعداد چاله کم باشد، تماس ریشه درختان با مناطق اصلاح شده خاک کم می شود و اثر مطلوبی ندارد. بسته به نوع کود مصرفی میتوان از چالکود در اوخر فصل سرما، قبل از بیدار شدن درختان استفاده کرد.  اما اگر کود مصرفی شما ماندگاری بالایی دارد و با اولین آبیاری مواد غنی آن هدر نمیشود میتوانید  از نیمه فصل پاییز تا اواخر زمستان از روش چالکود استفاده کنید .

طریقه پر کردن و نگهداری از چاله ها

بعد از حفر چاله ها آنها را با کود مورد نظر پرکرده  و سطح چاله ها را با خاک بپوشانید. برای پر کردن چاله ها  بهتر است ابتدا از کود دامی استفاده کرده، بعد در بین آنها  مقداری از ترکیب چالکود را اضافه کنید و در نهایت مجدد لایه بالایی را با کود حیوانی پوسیده پر کنید.

اگر از روش چالکود در فصل پاییز استفاده میکنید به دلیل بارشهای فصل نیازی به آبیاری درختان نیست اما اگر در اواخر زمستان بوده بهتر است ابیاری اندکی انجام شود تا ترکیبات کود آزاد و آثر خود در خاک اعمال کند.

معمولا کشاورزان به دلیل صرف جویی در هزینه های باغداری یک سال در میان چالکود را انجام میدهند.حتی در صورتی که از چاله ها به خوبی نگهداری شود (رطوبت و تهویه مناسبی داشته باشد و هر ساله به میزان مورد نیاز کود چاله ها با کود پر شود  ) چندین سال از آنها میتوان  استفاده کرد.

به مراتب بهتر است که هر ساله عملیات چالکود در باغات انجام شود  تا حاصلخیزی زمین  و کیفیت محصولات تضمین گردد. همچنین در صورت نیاز به تکرار چالکود بهتر است  چاله های جدیدی حفر شود، این کار باعث میشود  تا راندمان چاکود افزایش یابد.

کود پلت مرغی بوردو

مزایای عملیات چالکود پلت مرغی بردو

  • توسعه و افزایش حجم ریشه درختان
  • افزایش نفوذ پذیزی آب در خاک
  • بهبود کیفیت محصولات
  • نیاز کمتر به کود در هر هکتار
  • برطرف شدن میزان زیادی از شکل علفهای هرز
  • کاهش استرس درختان،گیاهان
  • جلوگیری از خشک شدن سر ساخه درختا ن میوه
  • دسترسی ریشه دختان به توسط جریان آب به کود های شیمییایی غیر متحرک
  • کاهش گلریزی و افزایش تعداد شکوفه ها و برگ در درختان
  • تامین مواد مغذی و تقویت عمومی درختان در طول فصل

کود پلت مرغی بوردو

نکات اساسی در نگهداری و استفاده از کود پلیت مرغی

  1. کود پلیت مرغی را در مکانی خشک، دمای مناسب و دور از علفهای هرز و مواد شیمیایی نگهداری کنید
  2. در ظرف مصرفی و یا کیسه کود را بعد از مصرف محکم ببندبد
  3. در هنگام استفاده از کود حتما از دستگش استفاده کنید
  4. کود ها کاملا در خاک جاسازی کنید تا حیوانات آنها نخورند
  5. از کود پلت مرغی میتوان در محصولات گیاهی،سبزیجات و باغات میوه استفاده کرد
  6. از کود پلت مرغی مطمن و دارای استانداردهای لازم استفاده کنید تا به محصولات ضرر نرساند

درباره‌ی براکوئي

حتما ببینید

قیمت پلت مرغی

قیمت پلت مرغی از تولید به مصرف + شناخت کود مرغ خام مرغداری

قیمت پلت مرغی با توجه به کیفیت و مواد تشکیل دهنده آن مانند، قیمت کود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *