آخرین خبرها

فروش کلرید پتاسیم مشهد | کلرید پتاسیم سفید

کلرید پتاسیم مشهد| کلرید پتاسیم یکی از تامین کننده های اساسی پتاسیم برای محصولات کشاورزی زراعی و باغی می باشد. کلرید پتاسیم مشهد یکی از پرفروش ترین نوع کلرید پتاسیم سفید می باشد زیرا این کود از ماده اولیه کلرید پتاسیم صورتی رنگ ازبکستان استفاده شده و در سه مرحله در تولید کارخانه کلرید پتاسیم تصفیه گردیده است، تا تبدیل به بهترین کلرید پتاسیم سفید صنعتی برای انواع کاربردها گردد.

[hwgold-dash bcolor=”#fd7″ align=”right” ]جهت خرید انواع کلرید پتاسیم صورتی رنگ و کلرید پتاسیم سفید رنگ صنعتی از واردکننده و تولید کننده اصلی آن شرکت پردیس کود با ضمانت آنالیز خریداری نمایید.[/hwgold-dash]

کلریدپتاسیم چیست؟

کلرید پتاسیم، (ترکیب شیمیایی KCL) نوعی نمک است که از ترکیب پتاسیم و کلر به وجود آمده و رایج ترین کود پتاسیمی بوده که از کانی‌های محتوی پتاسیم به دست می آید.
کلرید پتاسیم مهم‌ترین نمک در بین نمک‌های پتاسیم‌دار است که به صورت سنگ معدن قابل دسترس می‌باشد. علاوه بر این کلرید پتاسیم پرمصرف ترین نوعِ نمک پتاسیم‌دار است و به طور طبیعی به صورت پودر یا کریستال جامد سفید یا صورتی یا بی رنگ وجود دارد.

با وجود آنکه ساخت این کود در چند مرحله انجام میگیرد، مقدار انرژی مورد نیاز برای تولید آن به مراتب کمتر از انرژی لازم برای ساختن کودهای نیتروژنی و فسفاتی می باشد. کلرور پتاسیم حاوی ۶۰ درصد پتاسیم بوده و حلالیت آن در آب حدود ۳۵ درصد است. با آن که حدود ۹۲ درصد کودهای پتاسیمی مصرفی را کلرور پتاسیم تشکیل میدهد.
از کلرید پتاسیم برای تولید کود کشاورزی و جایگزین مناسبی برای کودهای سولفات پتاسیم استفاده می شود. این نمک میتواند در آب به طور قابل ملاحظه ای تبدیل به یون شود و به راحتی پتاسیم مورد نیاز گیاه را در اختیار آن قرار دهد.

کلرید پتاسیم مشهد

روش تهیه پتاسیم کلراید

همانطور که گفته شد، این ماده توسط واکنش بین پتاسیم هیدروکسید و هیدروژن کلرید تولید می گردد. کلرید پتاسیم با فرمول شیمیایی KCl یک نمک معدنی صورتی تا سفید رنگ است که به یکی از روش های زیر بدست می آید:

استخراج از معادن سنگی

کلرید پتاسیمی که از این معادن بدست می آید معمولا به دلیل همراه داشتن ناخالصی هایی از قبیل ترکیبات آهن دارای رنگ نارنجی متمایل به صورتی هستند. حدود ۹۰ درصد از کلرید پتاسیم تولیدی در جهان از این معادن بدست می آید.

[highlight-red bcolor=”blue” align=”right” ]از بزرگترین تولیدکنندگان کلرید پتاسیم در جهان می توان کشورهای کانادا و روسیه را نام برد که دارای معادن عظیم پتاس سنگی هستند.[/highlight-red] جهت تولید کلرید پتاسیم می بایست سنگ معدن مورد نظر تحت فرآیند تغلیظ و فرآوری قرار گیرد تا ناخالصی ها جدا شده و کلرید پتاسیم به عنوان محصول نهایی بدست می آید.

به عبارتی از لحاظ فیزیکی می بایست تغییراتی در سنگ معدن بوجود آورد و طی چند مرحله بالاخره ماده اصلی را استخراج نمود.

کلرید پتاسیم مشهد

مراحل استخراج کلرید پتاسیم عبارتند از:

اولین گام، استخراج سنگ معدن و انتقال سنگ های معدن به محل کارخانه می‌باشد و پس از انبار سنگ معدن، نسبت به خرد کردن آن اقدام نمود. عمل خرد کردن هم توسط آسیاب های بزرگ که مخصوص شکستن سنگ است انجام می گیرد.

آسیاب ها معمولا از نوع چکشی می‌باشد. پس از اینکه مواد از یک سرنگ ارتعاشی عبور کردند به مرحله بعدی یعنی جداسازی ماده مورد نظر انتقال می یابد. کار انجام شده در این مرحله تغلیظ است.

روش های متفاوتی در این زمینه وجود داشته که هر یک تکنولوژی خاص خود را دارا بوده و محصولات آنها از نظر کیفیت و نوع دانه بندی و موارد استفاده در بازار متفاوت هستند. حال به شرح هر یک از فرآیندهای تولید کلرید پتاسیم از سنگ معدن می پردازیم.

فرایند خشک کلرید پتاسیم

این فرآیند دارای ۶ مرحله به شرح زیر است :

  1. خردایش
  2. جداسازی دوغاب حاوی ماده معدنی
  3. جداسازی نمک دوگانه
  4. جداسازی کلرید پتاسیم از ترکیب دو نمک
  5. خشک کردن
  6. دانه بندی

سنگ معدن حاوی نمک کلرید پتاسیم به همراه مواد نامحلول با روش های حرارتی و یا توسط آسیاب کردن یا خرد کردن به اندازه کوچک خرد می گردد و سپس با اضافه کردن آب، دوغاب حاوی نمک های کلرید پتاسیم و کلرید سدیم توسط رسوب سازی با حرارت و یا توسط هوا جدا می شود.

در مرحله بعد کلرید پتاسیم می بایست از کلرید سدیم جدا گردد که با روش های فلوتاسیون، جداسازی الکترواستاتیکی یا جداسازی مغناطیسی این عمل صورت می گیرد.

سپس کلرید پتاسیم، خشک شده و جهت خالص سازی بیشتر مجددا در محیط آبی بازیابی می گردد. سپس دانه بندی شده و به بازار عرضه می گردد که بازیابی این روش کمتر از ۵۰ درصد است.

فرآیند تر کلرید پتاسیم

در این فرآیند قبل از خرد کردن سنگ معدن به آن آب اضافه می گردد و دوغابی از ماده معدنی درست می شود و سپس ماده معدنی تحت خردایش قرار می گیرد که فرآیند تر به دو روش متفاوت انجام می گیرد :
۱-فرآیند تغلیظ ماده معدنی حاوی کلرید پتاسیم با استفاده از دوغاب حاوی این ماده معدنی که دارای ۶ مرحله می باشد:

  1. خردایش
  2. جداسازی دوغاب
  3. جداسازی نمک های دوگانه
  4. جداسازی کلرید پتاسیم
  5. خشک کردن
  6. دانه بندی

ماده معدنی مخلوط با آب توسط سنگ شکن و یا آسیاب خرد و سپس جداسازی دوغاب به صورت جداسازی حرارتی یا رسوب سازی انجام می پذیرد. سپس کارنالیت موجود در محلول اشباع آب شور جدا می گردد و یا توسط فلوتاسیون جدا می شود.
۲- روش دیگر آن است که لانگ بنیت موجود در محلول جدا می شود و کلرید پتاسیم از مخلوط دو نمک به صورت فلوتاسیون یا جداسازی ثقلی جدا می گردد و سپس کلرید پتاسیم بوسیله فیلتراسیون یا سانتریفیوژ آبگیری شده و خشک می گردد. بعد از دانه بندی کلرید پتاسیم به صورت کریستال های بدون آب غربال گشته و پس از دانه بندی به صورت گرانول در می آید. میزان بازیابی محصول در این روش بیش از ۹۰ درصد می باشد.

استخراج از شورابه‌های نمکی

این معادن در واقع بقایای دریاچه های قدیمی هستند که در طی هزاران سال خشک شده اند. کلرید پتاسیمی که از این معادن بدست می آید معمولا به دلیل نداشتن ناخالصی های فلزی، سفید رنگ هستند.
شورابه اولیه موجود در معدن با استفاده از حفر کانال، زهکشی و جمع آوری می شود و از طریق ایستگاه پمپاژ به استخرهای تبخیر خورشیدی ارسال می گردد. در مرحله اول نمک موجود در شورابه ورودی به استخرها بر اثر تبخیر خورشیدی راسب می شود و پس از آن کارنالیت که در حکم خوراک کارخانه فرآوری پتاس است، استحصال می شود . کارنالیت تولید شده در استخرها طی ۵ مرحله اصلی (مشینگ، فلوتاسیون، دکامپوزیشن، لیچینگ، خشک کردن) در کارخانه فرآوری به محصول کلرید پتاسیم تبدیل می شود.
در حال حاضر کلرید پتاسیم در ایران تنها از منابع شورابه ای استفاده می کنند.

انواع پتاسیم کلراید در بازار

کلرید پتاسیم در سه شکل متفاوت در بازارهای جهانی به فروش میرسد:
اندازه گرانول درشت: برتری این اندازه از ذرات باعث شده که تقریبا ۷۰ درصد از کل مقدار فروش را تشکیل دهند. به صورت مخلوطی از توده خشک کلرید پتاسیم مصرف می شود.
اندازه استاندارد: این نوع محصول تا زمانی که مخلوط خشک ارجحیت دارد در بازار کمتر مورد توجه قرار می گیرد. مقدار کمی از اندازه استاندارد در کودهای شیمیایی جهت رشد گیاه که بصورت سوسپانسیون می باشد ، مصرف می گردد.
محلول: استفاده از این محصول در صنعت کودهای محلول رو به افزایش است.

کلرید پتاسیم مشهد

کاربرد کلرید پتاسیم در کشاورزی

کودهای حاوی پتاسیم، نیتروژن و فسفات، هر سه برای رشد گیاهان لازم هستند و می توانند میزان عناصر مورد نیاز آن ها را در اختیارشان قرار دهند. یون های پتاسیم توسط ترکیب کلرید پتاسیم در خاک فراهم می شود.

این نمک در آب حل می شود و چنانچه زمین های کشاورزی آبیاری گردد، کودهای پتاس به ترکیبات محلول در خاک تبدیل شده که با افزایش دما، انحلال پذیری آن ها نیز افزایش می یابد.

استفاده از کودهای کلرید پتاسیم در زمین های کشاورزی موجب می شود سایر ترکیبات خوراکی نظیر نیترات ها، فسفات، کلسیم و آمینو اسیدهای ضروری در دسترس گیاهان قرار گیرد.

فعالیت مهم ترین درشت مولکول های زیستی که در فرایندهای سلولی گیاهان نقش دارند مانند آنزیم ها، کاتالیست های شیمیایی، نشاسته و قندها، از طریق افزودن کلرید پتاسیم به خاک و جذب یون پتاسیم قابل تنظیم هستند.

این کودها در فتوسنتز گیاهان و جذب نور خورشید نیز تأثیر فراوان دارند. این نمک معدنی به عنوان ماده اولیه برای تهیه کودهای پتاسیم سولفات به کار می روند که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.

کلرید پتاسیم به خوبی در آب حل می شود و با آبیاری زمین های کشاورزی کودهای پتاس به ترکیبات محلول در خاک تبدیل می شوند که با افزایش دما انحلال پذیری آن ها نیز افزایش می یابد.

از این محصول به عنوان کود در صنایع کشاورزی استفاده می شود. این محصول به دلایلی نسبت به دیگر کودهای پتاسیم دار مانند سولفات پتاسیم، برای تغذیه گیاه بهتر است. زیرا در طبیعت بیشتر یافت می شود – منبع غنی برای تغذیه گیاه است – و نسبت به دیگر کودهای پتاسیم دار ارزان‌تر است.
در حدود ۹۵ الی ۹۶ درصد کود شیمیایی از پتاسیم کلراید تشکیل یافته است.

کلرید پتاسیم مشهد

انواع گرید های کلرید پتاسیم

سه نوع گرید اصلی برای کود شیمیایی تعریف شده است.

  •  گرید استاندارد
  •   گرید درشت
  • گرید دانه ای
    این درجه بندی با توجه به اندازه دانه صورت می گیرد. به طوریکه دانه ها با اندازه ۰/۲ الی ۰/۸ میلی متر در گرید استاندارد، با اندازه ۰/۸الی ۲ میلیمتر در گرید درشت و با اندازه ۱/۲ الی ۳/۵ میلی متر در گرید دانه ای قرار می گیرند.

اهمیت کود کلرید پتاسیم در کشاورزی

بین ۹۰ تا ۹۸٪ از کل پتاسیم موجود در خاک به صورت غیرمحلول بوده و در مقابل تجزیه شیمیایی مقاوم است. بنابراین نمی توانند پتاسیم مورد نیاز گیاه برای رشد مطلوب را فراهم کنند.
پتاسیم در تمامی فرآیندهایی که برای حفظ رشد مطلوب گیاه لازم است، نقش اساسی دارد. کمبود این عنصر باعث کاهش مقاومت گیاه به خشکی و درجه حرارت های بالا و پایین می ‌شود. یکی از مهمترین اثرات کمبود پتاسیم کاهش مقاومت گیاه در مقابل آفت‌ها، عوامل بیماری ‌زا و حمله نماتدها است. بنابراین تامین مقدار کافی این عنصر از طریق کودهایی مانند کلرید پتاسیم به حفظ سلامت گیاه کمک می کند.

انتقال پتاسیم در داخل گیاه از سمت بافت‌های پیر به ‌سمت بافت‌های جوان تر است بنابراین علائم کمبود پتاسیم ابتدا در برگ‌های پایینی گیاه دیده می‌ شود و سپس با افزایش کمبود به‌ سمت قسمت‌های بالایی گیاه کشیده می شود. یکی از شایع‌ ترین علائم کمبود پتاسیم در گیاه سوختگی زرد رنگ (کلروز) حاشیه برگ ها یا ریزش آنها پیش از بلوغ است.

کمبود پتاسیم باعث رشد کند گیاه و توسعه ضعیف سیستم ریشه ای می شود. ساقه‌های این گیاهان ضعیف هستند و غلاتی مانند ذرت و دانه‌های کوچک رکود رشد را نشان می دهند. کمبود این عنصر باعث می شود گیاهان چند ساله‌ ای مانند یونجه و چمن در معرض سرمازدگی قرار بگیرند. تمام موارد فوق به راحتی با استفاده از کودهای پتاس از جمله کلرید پتاسیم قابل برطرف کردن است.

کلرید پتاسیم مشهد

زمان مصرف کود کلرید پتاسیم

در کشاورزی بیش از ۹۰ درصد از تولید جهانی پتاس برای تغذیه گیاهان مصرف می شود. کشاورزان معمولا قبل از کاشت محصولات KCL را روی سطح خاک در ردیف های کشت مورد استفاده قرار می دهند.

خواص کاربردی کلراید پتاسیم

در صنعت حفاری اکثر رس‌های موجود در سازنده‌ها به خصوص سازنده‌های شیلی و مارلی در صورت جذب آب متورم شده و سپس ریزش می‌نمایند. در اثر ریزش رس‌ها در حین حفاری این عامل باعث گیر کردن لوله‌های حفاری در حفره می‌گردد. سازنده‌های رسی دارای کاتیون‌های یک ظرفیتی می باشند که به راحتی با کاتیون‌های دیگر جابه جا می‌گردد.

با توجه به فرمولاسیون کلرید پتاسیم -K+CL می‌توان دریافت: در صورتیکه کلرید پتاسیم در مجاورت رس‌های موجود در حفره حفاری قرار گیرد یون +K در سطح این رس‌ها جایگزین کاتیون یک ظرفیتی رس گردیده و در نتیجه به دلیل پایین بودن میزان آب خواهی یا هیدراسیون پتاسیم، رس‌ها پایدارتر باقی می مانند و از تورم رس‌ها در اثر فیلتر شدن گل حفاری (water loss) جلوگیری می‌گردد. به عبارت دیگر به عنوان ممانعت کننده (INHIBITOR) در سازنده های شیلی و مارلی کاربرد فراوان دارند.

مشخصات کلرید پتاسیم سفید رنگ صنعتی پردیس کود

  • ماده اولیه تهیه کودهای سولفات پتاسیم
  • افزایش مقاومت در مقابل آفت‌ها، عوامل بیماری‌زا و حمله نماتدها
  • نقش موثر در فتوسنتز و جذب نور خورشید
  • منبع غنی برای تغذیه گیاه
  • افزایش مقاومت گیاه به خشکی
  • قابل حل د ر آب

کلرید پتاسیم مشهد

خرید مستقیم کود کلرید پتاسیم سفید رنگ از کارخانه مشهد

شرکت پردیس کود با واردات مستقیم کود کلرید پتاسیم ازبکستان آن را به کارخانه کلرید پتاسیم مشهد انتقال داده و تبدیل به کود با کیفیت کلرید پتاسیم صنعتی برای انواع کاربردها می نمایید.

کود تولید شده و عرضه شده توسط کارخانه پردیس کود مشهد در سه مرحله تصفیه شده و با ضمانت آنالیز به مشتریان و تولید کنندگان و تاجران به صورت مستقیم عرضه میگردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *